Wat als je wat minder mazzel hebt?

Ik ben een mazzelaar, dat besef ik me maar al te goed. Ik ben gezegend met een goede gezondheid en heb zo door het jaar heen vrij weinig met mijn zorgverzekeraar (natuurlijk: Anderzorg :)) te maken. Ik betaal over het algemeen netjes mijn zorgpremie, en that’s it. Maar stel nou dat...

What if...

Stel dat ik morgen, als ik weer eens als een kip zonder kop door de stad naar huis fiets, tijdens een niet zo handige inhaalmanoeuvre ongelukkig ten val kom en mijn been breek… (dit is allemaal ‘stel dat’, ik hoop hierin geen voorspellende gaven te hebben!)

Dan wordt het wel wat ingewikkelder. Een groot deel van mijn eigen risico zou opgaan aan de paar dagen die ik in het ziekenhuis moet blijven en aan de pijnstillers die ik zou slikken. Misschien moet ik ook nog wel ergens een wettelijke eigen bijdrage voor betalen. Straks moet ik in een keer mijn hele eigen risico van € 350 betalen! Slik… dat is een bedrag dat ik niet elke maand na het betalen van mijn vaste en minder vaste lasten nog op mijn bankrekening heb staan.

Help!

Gelukkig maakt Anderzorg het graag makkelijk voor me. Het betalen van rekeningen voor het eigen risico gaat nu via automatische incasso, al heb ik natuurlijk nog altijd een keuze. En een groot bedrag mag ik gespreid betalen. Phew…

Ik ben nog wel even benieuwd: vind jij het fijn dat we jou werk uit handen nemen door rekeningen automatisch te incasseren? Of houd je liever zelf de regie? Je kunt hieronder reageren!

Alles op een rijtje

Hier staat alles omtrent het betalen van je premie, eigen bijdrage en eigen risico duidelijk op een rijtje. Kijk, daar word ik dan wel weer een klein beetje blij van. En nu stop ik ook met doemdenken over wat me allemaal zou kunnen overkomen (en fiets ik voortaan ietsje rustiger naar huis :)).

Er zijn 28 reactie(s) geplaatst

  • WillemS

    Door een infarct vanuit het niets was ik mijn verhoogde eigen risico van 860 euro kwijt. Ineens een betalingsregeling voor dit bedrag aanvragen kan bij AnderZorg niet?? Dus vraag en krijg je meerdere regelingen voor verschillende bedragen en met verschillende vervaldata. Maar AnderZorg neemt het niet zo nauw met de incassi. Soms worden bedragen samengevoegd of wordt een maandelijkse incasso 2 weken later opnieuw uitgevoerd. Voor klachten heeft AnderZorg minstens 3 weken nodig. En dan excuses maar niets veranderd. De medewerkers snappen het zelf ook niet meer omdat de aangegeven betaaldata de data zijn waarop de incassorun is aangeboden, en niet de datum van afschrijving. Ben je er zo ziek van geworden (en dat bij een Ziektekostenverzekering) dat je besluit alles ineens te betalen zodat je van de willekeurige incassi af bent dan wordt het geld weer gewoon teruggeboekt!!?? Het lijkt wel of ze er bij AnderZorg van genieten. Chatten met de helpdesk? Weer excuses, instructies die hetzelfde zijn als je eerder hebt gevolgd en maar weer proberen. De financiële administratie bij AnderZorg is een zorgenkindje.
    Na meerdere pogingen om de zaak recht te trekken ga ik vertrekken! Pas op met Menzis want dat is de moeder van AnderZorg en is weet van anderen dat het daar precies het zelfde werkt.
    Het is gewoon een zieke tent!

    geplaatst op 12 september 2014 (21:18)
  • Soraya

    Ik ben erg blij met de mogelijkheid van gespreid betalen, en maak daar momenteel ook gebruik van. Wat ik echter erg jammer vind, is dat de afschrijfdata niet kloppen. Soms kan er 5 weken tussen afschrijvingen zitten, laatst 3,5. Erg slordig en iets waarin Anderzorg mijns inziens klantvriendelijker zou mogen zijn zodat men zich - zeker in het geval van een beperkt budget - kan instellen op de eerstvolgende afschrijving en rekening kan houden met uitgaven.

    Buiten dat ben ik erg tevreden over Anderzorg en ook zeker van zins om hier klant te blijven.

    geplaatst op 30 mei 2014 (18:14)
  • A

    hallo,
    Ik ben dik tevreden over Anderzorg,nooit problemen met iets.Ik heb een hoog eigen risico maar daar kies ik zelf voor.
    Dus als ik onverwachts iets krijg dan weet ik dat ik moet betalen.En ik ben blij dat dat dan gespreid kan,en zoals iemand hiervoor al zei "betalen moet je toch"En het voordeel van automatishe incasso is dat je geen achterstand oploopt.
    Gr een tevreden klant.

    geplaatst op 24 mei 2014 (15:41)
  • ewald

    mail gestuurd ivb gespreide betaling eigen risico nog steeds geen antwoord terug met ons voorstel waar blijf je anderzorg

    geplaatst op 29 januari 2014 (10:12)
  • Joke

    Wij zijn vorig jaar overgestapt van AnderZorg naar FBTO omdat AnderZorg de afspraken niet na komt , wij zijn erg tevreden over FBTO die qua prijs niet veel verschilt met AnderZorg alleen stukken beter is . Na een jaar kregen wij nog van AnderZorg een rekening vd medicatie van mijn man , na bellen kreeg ik te horen dat AnderZorg net zo lang wacht met een declaratie te sturen als het bedrag hoger is dan 30 euro . Ik dacht ; nou dan had je dus lang kunnen wachten omdat wij er al een jaar bij weg zijn en heb je dat al die tijd niet in de gaten gehad dat wij niet meer bij AnderZorg waren ? Vreemd !! Nee wij blijven lekker bij FBTO .

    geplaatst op 28 november 2013 (14:03)
  • ik

    Anderzorg mag in 2014 niet incasseren als ze niet om een nieuwe machting hebben gevraagd conform de SEPA richtlijnen

    geplaatst op 25 oktober 2013 (15:42)
  • Rutger

    Als je geen automatische incasso wilt moet je waarschijnlijk even nadenken waarom het bij Anderzorg goedkoper kan.
    Automatisering, minder mensen, minder kosten.

    Wat mij ook opvalt zijn de mensen met de slechte onduidelijke verhalen, maar de grootste mond. Waarschijnlijk heb je op school al niet leren schrijven en bij hoofdzaak, zinnen onderbouwen.
    Dan moet je lezen voordat je wat afsluit en mocht er wat veranderen waar je het niet mee eens bent ga je ergens anders meer betalen.

    geplaatst op 28 augustus 2013 (14:19)
  • Liselotte

    Goeiedag, ik heb een vraag:
    Eind vorig jaar heeft een kennis van mij een buisje laten plaatsen in z'n oor. Dat heeft hem toen een paar-100 Euro eigen risico gekost. Aansluitend, begin dit jaar, is dat buisje fors gaan ontsteken en omdat hij een slecht gevoel had bij de oorarts heeft hij een second opinion aangevraagd. Anderzorg vertelde hem toen dat dat alleen kon als hij de 'vorige case zou sluiten'. Prima, als hij maar geholpen zou worden. Nu wordt het buisje verwijderd.
    Het lijkt me toch onterecht als hij voor dit jaar opnieuw zijn eigen risico kwijt zou zijn. Het is nl nog steeds hetzelfde medische issue als sinds eind vorig jaar en normalerwijze wordt er dan voor het nieuwe jaar niet opnieuw berekend. Het is toch niet zo dat omdat op Anderzorg's verzoek de vorige 'case' gesloten moest worden voor een second opinion dat het nu voor zijn risico gebeurt allemaal?
    Vast bedankt voor uw reactie!

    geplaatst op 08 augustus 2013 (13:15)
  • Webcare Anderzorg

    Beste J. Bulkmans,

    Je ontvangt minimaal 2 week van te voren een vooraankondiging van de automatisch afschrijving van het eigen risico/eigen bijdrage.
    Met vriendelijke groeten,

    Eelco Venema
    Webcareteam Anderzorg



    geplaatst op 31 mei 2013 (11:15)
  • j.bulkmans

    ik zou ook wel graag van elke automatische afschrijving een nota willen ontvangen

    geplaatst op 22 mei 2013 (11:51)
  • eelco

    Ja dat had ik ook tot vorige jaar: mazzel. Nooit ziek.
    Tot ik met sporten mn achillespees scheurde. Nu kijk ik tegen 640€ operatiekosten en ziekenhuiskosten aan.
    Ik ga zeker gebruik maken van gespreid betalen.

    geplaatst op 02 mei 2013 (21:06)
  • Anderzorg

    Hallo allemaal,

    Als ik het zo lees zijn er nog onduidelijkheden over het automatische incasseren van het eigen risico/eigen bijdrage.

    Als je ons in het verleden gemachtigd hebt voor automatische incasso van de premie, dan hebben wij volgens de wetgeving geen handtekening nodig om ook je eigen risico/eigen bijdrage automatisch te incasseren. Deze verandering hebben wij vermeld in de brochure "wat verandert er per 1 januari 2013". De brochure heb je in november 2012 ontvangen bij je nieuwe zorgpolis voor 2013. Op pagina 9 van de brochure staat dit vermeld onder het kopje: Dit verandert er in de algemene voorwaarden.

    Voordat wij bedragen voor het eigen risico/eigen bijdrage van je rekening afschrijven ontvang je van ons een vooraankondiging. Je hebt dan nog 14 dagen de tijd om te reageren. Je kunt dan nog kiezen om een acceptgiro te ontvangen of je kunt een betalingsregeling (gespreid betalen) aanvragen.

    Is het te incasseren bedrag voor het eigen risico/eigen bijdrage meer dan € 200 dan ontvang je van ons een acceptgiro. Hier worden geen extra kosten voor in rekening gebracht.


    Met vriendelijke groet,

    Geert Reints

    Webcareteam Anderzorg

    geplaatst op 03 april 2013 (08:01)
  • R

    Ik ben van mening dat klanten zelf moeten bepalen of ze hun rekening per automatische incasso betalen. Het is inderdaad nogal een hoog bedrag om in één keer te moeten betalen. Ik ben een voorstander dat mensen het gespreid betalen. Natuurlijk moet dit wel goed geregeld zijn.

    geplaatst op 02 april 2013 (18:36)
  • Marieke

    Je hebt gelijk, Marianne! Weer wat geleerd!

    geplaatst op 02 april 2013 (14:24)
  • Anderzorg

    Beste Truus,

    Ik ben het met je eens dat het nogal een kostenpost is. Anderzorg is er wel mee bezig om alles verder te digitaliseren maar zover zijn wij nog niet. Je krijgt dus altijd nog een papieren specificatie ondanks dat je jouw nota's digitaal ingediend hebt. Ook zijn er nog steeds veel verzekerden die per post hun declaraties indienen. Op dit moment kunnen wij hier nog geen onderscheid in maken.

    Met vriendelijke groeten,

    Eelco Venema
    Webcareteam Anderzorg

    geplaatst op 02 april 2013 (11:58)
  • Marianne

    'besef me' is contaminatie, het moert zijn: 'besef ik' of 'realiseer ik me'

    geplaatst op 01 april 2013 (10:41)
  • Cis ter Brugge

    Ik ben 1 jan.j.l. overgestapt naar jullie Zorg. Heb nog geen ervaring met rekeningen . Zou het wel prettig vinden van te voren te weten wanneer jullie een bedrag van mijn rekening afschrijven. (behalve de premie dan)

    geplaatst op 29 maart 2013 (16:48)
  • M.K.

    Ook een beetje jammer dat ze pas in februari komen met je rekening voor eigen risico van het voorgaande jaar! Terwijl de kosten al in juni gemaakt zijn! Denk je dat alles vergoed is....moet je ineens alsnog grof betalen! Lekkere service!

    geplaatst op 29 maart 2013 (14:02)
  • Peter

    Waarom en hoe is het toch altijd weer mogelijk dat de klent altijd vragen gaat,dan is er fundamenteel iets goed mis dat het verzekerings taal is weet ons allen en het altijd onduidelijk blijft weet ook een ieder, men wil niet duidelijk zijn dan zou een ieder van ons het snappen en dat is nou net niet de bedoeling, Bijv waarom altijd een 0900 nummer, dan komt het omdat -- omdat -- omdat. het hele systeem is (((((((hoe wat en waarom)))))))) en nl geen verplichting om duidelijk te zijn, Eigen is een administratief gedrocht en een politieke mislukkeling het bespaart de politiek geld en de burger giga fusratie per saldo landelijk gezien kost meer geld dan het oplevert ga maar eens rekenen,

    geplaatst op 29 maart 2013 (12:40)
  • Misty

    Zoals aangegeven was in een brief zou het eigen risico verdeelt worden door 1 x 200 euro en de rest later. Maar tot mijn verbazing kreeg ik gisteren een rekening van anderzorg met het bedrag van 310 euro graag te betalen voor 10 april.
    Hoezo u word op de hoogte gehouden als u de 200 euro grens gepasseerd bent en dan de eerste betaling doen van 200 euro. Dus niet.
    Vind dit echt niet kloppen, ik weet dat ik het eigen risico moet betalen , maar ze houden zich niet aan de afspraak die ze zelf bedacht hebben.....

    geplaatst op 29 maart 2013 (10:19)
  • M

    Zie hier alleen maar het voordeel van in, scheelt mij weer wat werk en hoef me niet druk te maken.

    geplaatst op 29 maart 2013 (09:10)
  • Peter Roes

    Zoveel mensen zoveel wensen. Het is goed dat AnderZorg een keuze geeft.

    geplaatst op 29 maart 2013 (09:09)
  • michiel

    Prima hoor, automatische incasso. uiteindelijk moet je het toch betalen........

    geplaatst op 29 maart 2013 (08:41)
  • PJ

    Als ik ergens een hekel aan heb is het automatische incasso. Anderzorg kan niet op mijn rekening kijken dus mag ik alsjeblieft m'n eigen bankrekening zelf beheren?

    geplaatst op 29 maart 2013 (07:07)
  • I. P.

    Wat nu? Ik heb nooit toestemming gegeven om Anderzorg mijn eigen risico en eigen bijdrage per automatische incasso te laten betalen.
    Een tweede punt van kritiek: Laat Anderzorg eens wat sneller zijn met het overboeken van door mij voorgeschoten ziektekosten. Het duurt altijd zo verschrikkelijk lang voor het op mijn rekening komt. Als je het nu over service hebt......

    geplaatst op 28 maart 2013 (21:44)
  • Surrenda Kuut

    Helemaal eens met Truus van hierboven. Ik heb het al eens aangekaart bij AnderZorg en ik snap echt niet dat het zóóóóóóóóóóó lang moet duren voordat dit verandert.

    geplaatst op 28 maart 2013 (19:18)
  • H.

    Anderzorg moet klanten vrij laten en niet dwangmatig een automatische incasso op leggen, het betalen via een accept giro is nog steeds een wettelijk betaling verplichting die op naam van de verzekerde staat zoals de directeur F. Jansen in een brief heeft laten weten waar nu de desk mede werkers een heel ander verhaal ophangen als dan moet je maar geld opzij leggen deze mede werkster heeft net de kleuterschool gedaan en denk t het te weten niet na denken is haar bij veelvuldige dergelijke uitlatingen kan leiden tot ontslag.
    Simpel klanten geven aan dat ze bereidwillig zijn en geven ook aan waarom ze een accept giro willen of een brief waarna ze zelf kunnen bijhouden wat betaald is en wat nog moet beide partijen hebben geen problemen dus ander zorg denk even heel goed na bij andere is het welmogelijk dus kan het klanten gaan kosten op den duur.

    geplaatst op 28 maart 2013 (17:36)
  • Truus Bruinsma

    Hallo, leuke blog, maar wat ik steeds in de verhalen mis.... we doen alles per computer, maar toch elke keer als ik een declaratie heb gedaan, krijg ik daar melding van op de pc....en per post! met een papieren invulkaart + retour envelop! vind dit persoonlijk nogal een kostenpost omdat alles zo de vuilnisbak in gaat. Kun je dit doorgeven aan de desbetreffende personen? alvast bedankt.

    geplaatst op 28 maart 2013 (16:11)
  • Velden met een * zijn verplicht in te vullen

    • (Zal niet worden getoond)
project.totop