Tips voor perfectionisten

Wat wil je lezen?

6 november 2017
Arnold Nieman

Je wilt gewoon alles. De druk om te presteren is tegenwoordig hoog. Je wilt een succesvolle baan, een goede partner voor je geliefde zijn, drie keer per week naar de sportschool, geld-verdienen maar ook veel vrije tijd… De waslijst houdt niet op. Het is onmogelijk om alle balletjes constant in de lucht te houden maar toch proberen wij dit. Perfectionisme is vermoeiend en kan zorgen voor stress en zelfs resulteren in een burn-out. We kijken om ons heen en zien iedereen rennen, dus waarom zouden wij stoppen? Wanneer het niet lukt om alles tip top in orde te hebben, voelt dat als falen. Menigmaal ontstaat er een gevoel van schaamte en beslaat ons de angst dat wij niet goed genoeg zijn. De experts van GORTcoaching geven je graag een aantal tips.

Personen werken samen
Compassie als tegengif voor perfectionisme
Wanneer iemand in een moeilijke of pijnlijke situatie zit hebben we meestal geen moeite om lief te zijn voor deze persoon en hem of haar te troosten. Wanneer we zelf een pijnlijke of moeilijke situatie ervaren vinden we het vaak al veel lastiger om vriendelijk te blijven en niet in de veroordeling te schieten. We hebben vaak de neiging om onszelf te bekritiseren of te veroordelen, wat kan resulteren in stress. Zelfcompassie is het vermogen om met jezelf om te gaan zoals je met anderen om zou gaan op momenten dat je het moeilijk hebt en daarmee vriendelijk en begripvol te zijn tegenover jouw eigen tekortkomingen. Zelfcompassie hebben is dus juist heel erg belangrijk is om perfectionisme leefbaar te houden en werkt als ware als een tegengif. Hoe kan je er voor zorgen dat je de compassie die je voor anderen voelt ook voor jezelf voelt? We geven je een aantal tips om meer zelfcompassie te voelen.

#1 Word bewust van jouw zelfcompassie
Ga bij jezelf na welk gedrag je vertoont wanneer je in een moeilijke situatie zit of wanneer je met één van je tekortkomingen wordt geconfronteerd. Veroordeel je jezelf? Wat zeg je dan tegen jezelf? Hoe vaak gebeurt dit? Welke eisen leg je jezelf op?

#2 Accepteer jouw menselijkheid
Erken dat dingen niet altijd gaan zoals je zou willen, niemand is perfect. Iedereen ervaart wel eens stress, angst, twijfels, zorgen, frustraties of teleurstellingen. Accepteer deze menselijkheid en de gevoelens die hierbij horen. Sta deze gevoelens toe en stop ze niet weg. Hoe meer je jouw hart openstelt voor de realiteit, hoe meer je in staat zal zijn zelfcompassie te voelen.

#3 Gun jezelf een gelukkig en gezond leven
Probeer jezelf te behandelen zoals je de mensen waarvan je houdt zou behandelen. Gun het jezelf om gelukkig en gezond te leven, vrij te zijn van lijden en je veilig te voelen. We eisen vaak zoveel van onszelf, het is nooit goed genoeg. Probeer hierbij stil te staan, negeer het kritische stemmetje in je hoofd en wees lief voor jezelf.
Merk je dat je het lastig vindt om zelfcompassie te voelen dan kan je hier eens over praten met een professionele coach. Deze kan je helpen om te voorkomen dat perfectionisme omslaat in een burnout.

 

Gort Coaching

GORTcoaching is gespecialiseerd in Burn-out coaching en coaching bij Stress en Overspannenheid bij onder andere millennials. Daarnaast bieden we ook een Burn-out aftercare programma om te voorkomen dat een Burn-out terug komt.


Op de website van Anderzorg worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om je relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Ga je akkoord? Dan geef je Anderzorg toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Je kan desgewenst je voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vind je in onze cookiepolicy.