10 tips voor een gezonde picknick

Wat wil je lezen?

31 mei 2019
Anderzorg

Nu de zon eindelijk weer doorgebroken is, kunnen we weer vaker genieten van het buitenleven. Er is toch niets heerlijker dan na een lange school- of werkdag een deken en wat lekkers in je fietstassen te pakken en te picknicken in de buitenlucht tot het donker wordt? Met deze 10 tips voor een gezonde picknick kun je dat doen én tegelijk aan je bikini-body werken!

#1 Dorstlessers

Neem liever een lekker frisse dorstlesser mee in plaats van alcohol met warm weer. Alcohol droogt je lichaam uit, terwijl je lijf bij warm weer juist extra vocht nodig heeft. Neem dus liever een biertje, wijntje of cider 0,0% mee naar je picknick!

Feestelijke fruitwaters doen het ook altijd goed. Vul daarvoor flesjes (bruisend) water met citrusfruit of rood fruit in combinatie met munt, komkommer, steranijs of citroenmelisse. Je kunt ook zelf ijsthee maken door een pot zwarte, groene of rooibosthee te zetten en die koud te laten worden. Vervolgens doe je de koude thee in een fles met gember, citrusfruit of andere smaakmakers en zet dit een paar uur in de koelkast. Wil je echt ijskoude thee? Zet de (plastic) fles dan een paar uur in de diepvries en laat het langzaam smelten onderweg naar je picknickplek, waarna je het ijskoud kunt drinken.

 

#2 Fris en fruitig

Een lekkere fruitsalade of fruitspiesjes mogen natuurlijk niet ontbreken tijdens je picknick! Verschillende soorten fruitstukjes aan een houten spiesje ziet er leuk uit. Je kunt dit trouwens ook goed afwisselen met wat mozzerella, munt of basilicum. Een andere zomerse aanrader voor kaasliefhebbers is watermeloensalade met feta en munt.

 

#3 Hartige snacks

Gezonde hartige snacks voor bij je drankje zijn ongezouten noten, edamameboontjes, olijven of zongedroogde tomaatjes en paprika. Reepjes rauwe wortel, paprika, bleekselderij of koolrabi zijn ook lekker in combinatie met een kruidige yoghurtdip, hummus of baba ganoush. Of rooster de avond van tevoren in een ovenschaal wat kikkererwten met olie en kruiden knapperig en neem deze mee als snack (ook lekker als saladetopping).

 

#4 Broodjes

Neem in plaats van het traditionele witte stokbrood of witte zachte broodjes, liever een volkoren stokbroodje of volkoren bolletjes mee. Of snijd sneetjes volkorenbrood (eventueel van tevoren geroosterd) in vieren en serveer deze als alternatief. 

 

#5 Zomerse smeersels

Maak een simpele eiersalade van 8 gekookte eieren met 1 eetlepel mayonaise, verse bieslook, paprikakruiden, ev. stukjes augurk en wat peper en zout. In plaats van mayonaise kun je ook Griekse yoghurt of zuivelspread nemen. Een lekkere hummus is ook gemakkelijk zelf gemaakt als je een keukenmachine bezit: doe een pot of blik (uitgelekte) kikkererwten in de keukenmachine, voeg 1 eetlepel olie, 1 eetlepel citroensap en 1 eetlepel tahin (sesampasta) en kruiden naar wens toe en pureer het tot een gladde massa. Voeg eventueel wat water toe als het te dik is. Vergelijkbare smeersels kun je overigens ook van erwten, kidneybonen of linzen maken. Experimenteer er maar eens op los. Op internet zijn trouwens ook veel recepten te vinden voor wie dit nog niet zelf aandurft.

 

#6 de saladebar to go

Ga je picknicken met een groter gezelschap waar niet iedereen alles lust? Dan is een ‘saladebar to go’ een leuk idee. Hiervoor heb je verschillende afsluitbare bakjes nodig, waarin je kleingesneden groente en toppings doet. Denk aan: gemengde sla, komkommer, tomaatjes, paprika, geraspte wortel, augurkjes, geroosterde kikkererwten, olijven, feta, ongezouten noten en geroosterde pitten of zaden. Iedereen kan vervolgens zijn eigen salade samenstellen.

 

#7 Toetjes

Als jouw maaltijd niet af is zonder toetje, kun je natuurlijk ook iets zoets meenemen naar je picknick. Denk aan zoete hapjes zoals gevulde dadels met roomkaas of pindakaas, havermoutkoekjes of stukjes pure chocolade. Of maak kleine glaasjes met compote van rood fruit, rabarber of appel en eventueel wat frisse yoghurt en muesli.

 

#8 Spelletjes

Bij een gezonde leefstijl hoort ook voldoende beweging! Op de fiets naar je picknickplek gaan is natuurlijk een eerste stap. Maar neem ook meteen wat leuke actieve spelletjes mee voor na het eten, zoals een frisbee, badminton rackets of gewoon een bal natuurlijk.

 

#9 Vuilniszak

Denk niet alleen aan je gezondheid, maar ook aan het welzijn van de mooie omgeving waarin je graag picknickt. Neem daarom een vuilniszak mee om al je afval ook weer mee naar huis te nemen.

 

#10 Koelbox

Bij warm weer wordt voedsel al snel te warm, droogt uit en kan zelfs al binnen korte tijd bederven. Neem daarom een koelbox of koeltas mee voor producten die niet te warm mogen worden, zoals dierlijke producten, zelfgemaakte smeersels voor op brood, toetjes of chocolade. Ook handig voor je gekoelde drankjes natuurlijk!

Op de website van Anderzorg worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om je relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Ga je akkoord? Dan geef je Anderzorg toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Je kan desgewenst je voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vind je in onze cookiepolicy.