Isolemanagement: tips om goed contact te houden met familie en vrienden

Wat wil je lezen?

29 april 2020
Anderzorg


Dat de huidige situatie nog tot zeker 20 mei gaat duren, heeft nogal wat gevolgen. Geen feestjes, geen festivals, niet met vrienden buiten voetballen. Met het gevolg dat je sommige vrienden en familieleden veel minder of misschien wel helemaal niet ziet. Aan die maatregelen kunnen we niet zoveel doen, maar wel op hoe we daarmee omgaan. Daarom geeft psycholoog Saskia je drie tips om goed contact met je familie en vrienden te onderhouden.

Waarom is dat sociaal contact zo belangrijk?
Dat legt Saskia uit aan de hand van ons reptielenbrein. “Als mensen hebben we behoefte aan verbinding. We hebben elkaar nodig en zijn vanaf onze geboorte afhankelijk van anderen.” We hebben dus eigenlijk behoefte om ertoe te doen. “Dat is een soort overlevingsinstinct.”

Met je vrienden afspreken is zelfs goed voor je gezondheid
Sociaal contact heeft zelfs invloed op je gezondheid. Je stresslevel en hartslag dalen en je bloeddruk wordt beter. Saskia: “Daarom is deze crisis juist zo complex. Afspraken met vrienden is goed voor de ontspanning, maar juist dat mag nu niet.” Om daar goed mee om te gaan heeft ze drie tips én geeft ze je een bonustip.

Tip 1: breng je belangrijkste contacten in kaart
Nu we elkaar minder zien, is het volgens Saskia een goed moment om te bedenken wie voor jou het belangrijkst zijn. “Laat die personen weten dat je blij bent dat ze in je leven zijn en dat je ernaar uitkijkt om ze straks weer te zien.” Dat is leuk voor de ander om te krijgen, maar wellicht krijg je ook wel zo’n berichtje terug.

Tip 2: probeer ook digitaal écht contact te maken
Als je op Houseparty zit, is het verleidelijk om alleen maar quizzen te spelen, maar probeer ook eens echt contact te maken. “Maak van de mogelijkheid gebruik om elkaar beter te leren kennen. Bijvoorbeeld door vragen te stellen uit het spel Vertellis. Of haal samen herinneringen op van momenten dat jullie nog samen mochten zijn. Dit maakt je contact extra waardevol en geeft daardoor meer voldoening.”

Tip 3: plan alvast iets leuks voor de toekomst
Vooruitkijken en een perspectief hebben, is hartstikke belangrijk. “Fantaseer daarom alvast wat jullie gaan doen als de intelligente lockdown voorbij is.” Het maakt volgens Saskia niet uit wat je gaat doen. “Of het nou de kroeg is of het strand: het gaat erom dat je iets hebt om naar uit te kijken.”

Bonustip: houd een dagboek bij!
Hoe vervelend de crisis ook is, het zou toch mooi zijn als je er iets moois aan over kan houden. Saskia: “Daarom is het interessant om een en ander vast te leggen. Wat doet de lockdown met je? Welke inzichten geeft je dat? Wie of wat waardeer je ineens meer? Wat hoop je vast te houden? Dit kan je helpen bij het maken van keuzes in de toekomst. Bijvoorbeeld dat je bepaalde mensen meer wilt zien.”

Saskia Geraerts is psycholoog en onder andere de huispsycholoog bij het radioprogramma ‘De Wild In De Middag’. Volg onze kanalen om de komende tijd meer tips te ontvangen om je thuisisolement goed door te komen.


Op de website van Anderzorg maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Ga je akkoord? Dan geef je Anderzorg toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wil je dit liever niet? Dan kan je via de link “instellingen aanpassen” je voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vind je in onze cookiepolicy.