Heb je een klacht?

Je kunt ervan uitgaan dat wij alles rond je zorgverzekering goed regelen. Toch kan het zijn dat iets niet naar wens gaat. Dan kun je een klacht indienen.

Je kunt je klacht online bij ons indienen. Dit kan je doen via het online klachtenformulier. 

Online klachtenformulier

Het is ook mogelijk onderstaand klachtenformulier in te vullen en naar ons op te sturen. 

Nadat Anderzorg jouw klacht heeft ontvangen, ontvang je binnen vijf werkdagen een ontvangstbevestiging. We streven ernaar om de klacht binnen 3 weken af te handelen. Als de behandeling van jouw klacht meer tijd in beslag neemt, zullen wij je laten weten wanneer je wel een antwoord van ons kunt verwachten. We nemen bij voorkeur telefonisch contact met je op. 

Ben je niet tevreden met onze beslissing? Dan kun je binnen één jaar na onze beslissing hulp vragen van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Maar let op: voor klachten over premieachterstand geldt een afwijkende termijn.

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen

Je kunt de SKGZ bellen op telefoonnummer 088 900 6900, maar ook een brief sturen:

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen
Postbus 291
3700 AG Zeist

Als je een brief stuurt, moet je ervoor zorgen dat de volgende gegevens er in staan:

  • Je naam en adres
  • Waarom je het niet eens bent met onze beslissing
  • Je handtekening
  • Je moet ook een kopie van onze beslissing meesturen

Op de website van de SKGZ kun je ook veel informatie vinden over het sturen van een klacht.

De oplossing

De Ombudsman Zorgverzekering van de SKGZ probeert het probleem op te lossen. Als dit niet lukt dan kun je naar de Geschillencommissie van de SKGZ. Hiervoor betaal je
€ 37. Deze commissie brengt een advies uit waaraan Anderzorg zich moet houden.

Burgerlijk rechter

Je kunt een geschil ook aanbrengen bij de burgerlijke rechter. Als je hiervoor kiest dan vervalt de mogelijkheid om je geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen. De kosten bij de burgerlijke rechter zijn niet op voorhand te voorspellen, zeker niet als je een advocaat of gemachtigde in de arm neemt.
Als je het niet eens bent met het bindend advies van de SKGZ kun je je zaak ook voorleggen aan de rechter. De rechter zal dan alleen toetsen of de uitspraak van de SKGZ gezien de inhoud of wijze van totstandkoming van het advies in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid aanvaarbaar is. Je kunt ook naar de burgerlijke rechter als het bindend advies van de SKGZ niet wordt nageleefd.

Klachten over premieachterstand

Voor klachten over premieachterstand moet je eerder reageren dan binnen één jaar na onze beslissing. Als je een premieachterstand van vier maanden hebt, zul je van Anderzorg een brief krijgen waarin staat dat Anderzorg je gaat melden bij het Zorginstituut Nederland. Als je het daarmee niet eens bent kun je bij Anderzorg een klacht indienen. Nadat Anderzorg een beslissing over deze klacht heeft genomen heb je nog vier weken de tijd om een klacht in te dienen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen.

Gaat je klacht over formulieren? Dan kun je terecht bij de Nederlandse Zorgautoriteit

Om de website van Anderzorg goed te laten werken en je de beste online ervaring te bieden gebruiken we cookies. Voor meer informatie, bekijk ons cookiebeleid.