Heb je een klacht?

We doen er alles aan om de zaken rond je zorgverzekering goed te regelen. Toch kan het zijn dat iets niet naar wens gaat. Dan kun je een klacht indienen.

Online klachtenformulier

Ben je niet tevreden met onze beslissing?

Stap dan naar de de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Hier kun je terecht voor klachten over premieachterstand binnen 4 weken na onze beslissing. En voor overige klachten binnen één jaar na onze beslissing.  

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen
Postbus 291
3700 AG Zeist
088 900 6900

Stuur je een brief, neem dan het volgende daarin mee: 

  • Je naam en adres
  • Waarom je het niet eens bent met onze beslissing
  • Je handtekening
  • Een kopie van onze beslissing

Op de website van de SKGZ kun je ook veel informatie vinden over het indienen van een klacht.

De Ombudsman Zorgverzekering van de SKGZ probeert het probleem op te lossen. Lukt dit niet, dan kun je nog naar de Geschillencommissie van de SKGZ (hiervoor betaal je 37 euro). Anderzorg moet zich houden aan het advies van de Geschillencommissie.

Burgerlijk recht

Je mag het geschil ook voorleggen aan de burgerlijke rechter. Let op: de mogelijkheid om je klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen vervalt dan! De kosten hiervan zijn echter niet op voorhand te voorspellen, zeker niet als je een advocaat of gemachtigde in de arm neemt.

Ook als je het niet eens bent met het bindend advies van de SKGZ of het bindend advies niet wordt nageleefd, kun je je zaak voorleggen aan de rechter. De rechter toetst of de uitspraak van de SKGZ gezien de inhoud of wijze van totstandkoming van het advies in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid aanvaardbaar is. 

Klachten over premieachterstand

Als je een premieachterstand van vier maanden hebt, krijg je van Anderzorg een brief waarin staat dat je wordt aangemeld bij het CAK. Ben je het hier niet mee eens, dan kun je bij Anderzorg een klacht indienen. Nadat Anderzorg een beslissing over deze klacht heeft genomen heb je nog vier weken de tijd om een klacht in te dienen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen.

Gaat je klacht over een formulier? Dan kun je terecht bij De Nederlandse Zorgautoriteit

Op de website van Anderzorg worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om je relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Ga je akkoord? Dan geef je Anderzorg toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Je kan desgewenst je voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vind je in onze cookiepolicy.