Isolemanagement: tips om werk en privé in balans te houden

Wat wil je lezen?

13 mei 2020
Anderzorg

De eerste weken leek het misschien nog relaxt: in je joggingbroek achter je laptop. Nu de maatregelen zijn verlengd, is het volgens psycholoog Saskia ontzettend belangrijk om een goede structuur aan te brengen. “Anders loop je het risico om overbelast te raken of juist dat je er met de pet naar gooit, omdat je te veel met andere dingen bezig bent.” Saskia heeft drie tips om voor de juiste balans te zorgen.

Tip 1: plan duidelijke blokken voor je werk
“Houd je ook aan deze blokken en laat je niet verleiden om andere dingen te doen.” Het is met huisgenoten of een partner om je heen moeilijker om je te concentreren. “Door blokken te plannen, behoud je focus. Een app die daarbij goed kan helpen is Forest.” Als je deze tip trouwens kan integreren in je werkdiscipline, pluk je daar straks – als je weer naar je werk mag – ook zeker de vruchten van.

Tip 2: plan ook genoeg blokken om écht te ontspannen
Daarnaast is het volgens Saskia ook heel belangrijk om je werk af te sluiten. “Normaal rijd je naar huis of spreek je af met vrienden om zo los te komen van je werk. Nu is het verleidelijk om ’s avonds toch nog even je mail te checken of toch nog even door te werken.” Wel logisch, maar niet goed voor de balans. Saskia: “Neem dus echt pauze. Bijvoorbeeld tijdens de lunch en zorg dan ook dat je even niet achter de computer zit.”

Tip 3: stel elke dag twee kleine doelen
Het zit in onze natuur om met onszelf een resultaat af te spreken in plaats van een inspanning. Dat verhoogt volgens Saskia de kans op een teleurstelling. “Veel mensen zeggen: ‘ik wil vandaag al mijn mail hebben weggewerkt’, maar je kan beter zeggen: tussen 10 en 11 werk ik mails weg en daarna houd ik ermee op.” Focus je dus op twee realiseerbare doelen. Lukt dat? Dan kun je met een gevoel van trots aan je avond beginnen.

Houd je al een dagboek bij?
Tot slot kan het volgens Saskia waardevol zijn om een dagboek bij te houden. “Hoe vervelend de crisis ook is, het zou toch mooi zijn als je er iets moois aan over kan houden. Ook op het gebied van werk. Misschien kom je er wel achter dat je niet elke dag een uur in de file wilt staan of dat je wat meer vrijheid wilt om je eigen uren in te delen.”

Saskia Geraerts is psycholoog en onder andere de huispsycholoog bij het radioprogramma ‘De Wild In De Middag’. Volg onze kanalen om de komende tijd meer tips te ontvangen om je thuisisolement goed door te komen.


Op de website van Anderzorg maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Ga je akkoord? Dan geef je Anderzorg toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wil je dit liever niet? Dan kan je via de link “instellingen aanpassen” je voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vind je in onze cookiepolicy.