Meer bewegen

Wat wil je lezen?

1 september 2021
Anderzorg

Meer bewegen hoeft niet te betekenen dat je 7 dagen aan de gewichten moet hangen in de gym. Je hoeft er helemaal niet voor naar de gym, en het hoeft niet eens per se om sporten te gaan. Met een paar simpele tips kun je zonder moeite meer bewegen. Het begint met bewustwording. Klaar voor?

Step up your stappen 

Bij wandelen denken mensen vaak aan lange wandelingen waar je de tijd voor moet nemen. Die wandelingen zijn natuurlijk goed voor je, maar korte wandelingen tellen bij elkaar op. Sterker nog: elke stap telt. De meeste telefoons zijn uitgerust met een stappenteller, dus zoek die functie eens op en kijk hoeveel stappen je op een dag zet. Door je bewust te zijn van het aantal stappen dat je nu zet kun je makkelijk een doel stellen en jezelf hieraan houden.


Mis de bus [1]

Lopend kom je overal. En bewegen kun je dus ook overal. Bedenk slimmigheden om iets (of veel) meer te wandelen. Bijvoorbeeld door een halte eerder uit de bus of tram te stappen om het laatste stukje te wandelen. Je kunt ook de lift links laten liggen of er een paar verdiepingen eerder uitstappen. Deze kleine beetjes kosten je weinig extra moeite en leveren een hoop extra beweging op. Wil je het fanatieker aanpakken? Mis de bus wat vaker.


Doorbreek het zitten

Zitten is het nieuwe roken, wordt weleens gezegd [2]. Probeer tijdens je dagelijkse routines waarbij je veel zit zo aan te passen dat je minimaal elk half uur gaat staan. En het liefste nog wat gaat bewegen. Werk je op kantoor, nomineer jezelf dan voor medewerker van de maand door regelmatig ook koffie voor anderen te halen. Is toch weer extra beweging. Werk je thuis of studeer je? Probeer breaks in te bouwen waarin je een minuutje gaat staan, of een rondje wandelt. Een rondje wandelen tijdens de lunch is niet alleen goed om meer te bewegen, je krijgt er ook energie van en het maakt je creatiever. [3]


Meer sporten [4]

Zou je graag (meer) willen sporten, maar lukt dat op de een of andere manier niet? Met deze tips ben je in ieder geval op de goede weg. Maak sporten leuk. Dat kan door gewoon een leuke sport te kiezen, maar bijvoorbeeld ook door samen te gaan sporten. Dan heb je meteen een stok achter de deur. Net zoals je hebt als je onder begeleiding sport. Je leert dan ook nog eens meer van de sport waarmee je bezig bent. Maak van sporten een sociale gelegenheid: doe voor of na het sporten samen nog een drankje.

 

Bronnen:

1. https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/dagelijks-leven/tips-om-meer-te-bewegen

2. https://www.umcutrecht.nl/nl/zitten-is-het-nieuwe-roken

3. https://www.happinez.nl/mind-meditatie/de-helende-kracht-van-wandelen/

4. https://www.diabetesfonds.nl/over-diabetes/dagelijks-leven/tips-om-meer-te-bewegen

Op de website van Anderzorg maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Ga je akkoord? Dan geef je Anderzorg toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wil je dit liever niet? Dan kan je via de link “instellingen aanpassen” je voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vind je in onze cookiepolicy.