Burn-out: 6 tips van ervaringsdeskundigen en experts

Wat wil je lezen?

30 oktober 2017
Arnold Nieman

Veel jongeren zitten thuis met de verschijnselen van een burn-out. Maar hoe herken je het? En hoe kan je een burn-out voorkomen? Wat kan je beter wel en niet doen als je hiermee te maken hebt? Anderzorg vroeg zes ervaringsdeskundigen en experts om tips hoe je een burn-out kan voorkomen en hoe je er het best mee kan dealen.

Tips ervaringsdeskundigen

Tip 1: Luister naar je lichaam
Sharon Doorson is een Nederlandse zangeres (o.a. bekend van Beste Zangers en The Voice of Holland) en heeft zelf een burn-out gehad. Haar tip: ‘Luister goed naar je lichaam. Je lichaam geeft het aan als je over je eigen grenzen heen gaat. Ik kreeg slechter zicht en had ineens stemproblemen. Het heeft mij geholpen om weer even terug te gaan naar de basis. Mindfulness en meditatie hielpen mij om weer met mezelf in balans te komen.’

Tip 2: Bedenk waar jij energie uit haalt

‘Een burn-out is een combinatie van drie factoren: het gevoel dat je ‘op’ bent, een onverschillige houding tegenover de wereld en mensen om je heen en het verminderen van persoonlijke bekwaamheid. Herkenbaar? Onthoud dan één ding: een burn-out ontstaat als gevolg van een periode waarin de energievreters het winnen van de energiegevers. Stel jezelf de vraag waar jij écht energie uit haalt en vermijd situaties die teveel energie kosten,’ aldus Monique Verhulst, mindfulnesstrainer bij MBS Trainingen.

Tip 3: Leg de lat niet te hoog

Jan Willem Huffmeijer is oprichter van de blog B4Men. Ook hij heeft momenten gekend waar hij dicht tegen een burn-out aan zat. Hij vertelt: ‘Je hebt geen invloed op wat anderen van je verlangen, maar wel op wat je van jezelf eist. Probeer jezelf niet te overvragen en dichtbij je gevoel te blijven. Wat voelt voor jou comfortabel? Communiceer deze gevoelens naar de mensen om je heen. Zo voorkom je verkeerde verwachtingen en een te hoge druk op jezelf.’


Tip 4: Geef jezelf een momentje van rust

‘Dagelijkse ontspanning helpt om een burn-out te voorkomen. Een aantal simpele handelingen kan al meer rust geven. Zet af en toe je telefoon uit of maak een wandeling tijdens de lunchpauze van je werk. Ook een korte ademhalingsoefening kan helpen: breng je volledige aandacht naar je ademhaling en laat alle gedachten die binnenkomen even voor wat ze zijn. Zo creëer je overdag jouw eigen zen-momentje,’ stelt Tosca Gort, oprichtster van GORTcoaching.

Tip 5: Accepteer de situatie

‘Ik zat thuis met een burn-out en wilde zo snel mogelijk beter worden. Van alles bedacht ik om er vanaf te komen. Ik stelde doelen voor mijzelf: ‘over twee maanden moet ik weer beter zijn’, en ‘in september ga ik weer aan het werk’. Dit werkte niet. Ik was teleurgesteld dat ik mijn doelen niet behaalde. Uiteindelijk leerde ik om los te laten en te accepteren. Het klinkt voor de hand liggend, maar het is zo belangrijk. Pas als je accepteert dat je ziek bent, kan je aan je herstel werken,’ vertelt Josine Mooij, oprichtster van de blog Herhealth.

Tip 6: Kijk uit met (duur)sporten

Kirsten Nelis is burn-outspecialist en legt uit dat sporten met een burn-out niet altijd verstandig is: ‘Fanatiek sporten, met name duursport (bijv. hardlopen en wielrennen), wordt afgeraden in de beginfase van een burn-out. De meeste millennials met een burn-out gaan gedurende een lange periode over hun eigen grenzen heen. Ze weten niet goed op welk punt zij moeten stoppen en voelen niet aan wanneer er een persoonlijke grens is bereikt. Hierdoor gaan ze verder dan ze eigenlijk aankunnen. Je kan je voorstellen dat dit uit den boze is bij een burn-out, want het allerbelangrijkste is om te stoppen als je lichaam dat van je vraagt.’ 

Meer online advies over het voorkomen van een burn-out?

Ga naar anderzorg.nl/burnout voor nog meer blogs en tips om een burn-out te voorkomen of chat met een professionele burn-out coach.


Om de website van Anderzorg goed te laten werken en je de beste online ervaring te bieden gebruiken we cookies. Je geeft ons toestemming als je onze website verder bezoekt of op "ik ga akkoord" drukt. Je kunt desgewenst je voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Voor meer informatie, bekijk ons cookiebeleid.