Goed voorbereid de zomer in

Wat wil je lezen?

7 juni 2018
Arnold Nieman

Het is alweer zomer! Tijd om je zomerkleding weer uit de kast te halen. Dat vorig jaar gekochte strakke t-shirt is ineens een stuk strakker geworden. En nee, die is niet gekrompen. Als je in de spiegel kijkt zie je wat die winterkleding prachtig heeft verborgen: je bent zelf een paar kilo zwaarder. Daar wil je wat aan doen. Je kunt als een malle voor én na je werk naar de sportschool gaan. Of je kunt op internet een voedingsschema googelen en de komende weken op 1000 kcal per dag gaan leven. Of je kunt je afvalpoging goed voorbereiden om blijvend resultaat te boeken. Hoe? Dat lees je hier.

Wees realistisch
Stel jezelf een realistisch doel. 3 kg in één week afvallen is geen realistisch doel . Om 1 kg vetmassa te verliezen moet je maar liefst 7000 kcal minder eten dan dat je verbruikt. Dus als je toch die 3 kg wilt halen is dat 21.000 kcal (!). Een gemiddeld persoon die niet superactief is heeft per dag rond de 2000 kcal nodig. Maal 7 dagen per week = 14.000 kcal. Om de rekensom compleet te maken: om die 3 kg af te vallen moet je niet alleen helemaal niets meer eten (-14.000 kcal) die week, maar óók nog eens 7000 kcal extra verbruiken met bewegen. Oftewel een uurtje of 10 heel stevig doorfietsen. Dat is niet haalbaar, en ook niet gezond. Wat is dan wel realistisch? Gemiddeld is een halve kilo per week een prima doelstelling. Dus als je in mei begint en in augustus op vakantie gaat kun je op een gezonde manier en zonder gekke kunstgrepen een kilo of 6 a 8 aan gewicht verliezen. Dit is een flinke zwemband minder en dat zorgt dat je weer keurig in je favoriete strakke shirt past. Je bereikt dit  gewichtsverlies door 500 kcal per dag minder te eten dan je verbruikt. Of door 250 kcal meer te gebruiken door beweging (denk aan een goed half uur stevig wandelen) en 250 kcal minder te eten wat overeenkomt met bijvoorbeeld 1 dubbele boterham met kaas of een glas cola en een klein zakje chips. 

Let op de kleintjes
Wil je jouw afvalpoging goed aanpakken, dan moet je natuurlijk eerst weten wat je kunt verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld een paar dagen opschrijven wat je allemaal in je mond steekt (wel eerlijk doen natuurlijk). De eetmeter app van het Voedingscentrum is een prima manier om daarbij te gebruiken. Zo zie je meteen hoeveel calorieën je op een dag eet en waar de winst te behalen is. Let daarbij vooral op de kleine dingen die bijna automatisch gaan. Is die zak drop in je auto wel erg vaak leeg? Koop geen nieuwe zak meer. Hoe vaak per dag sta jij op het werk bij de koffieautomaat voor een cappuccino, die (ook als je geen suiker toevoegt!) een caloriebommetje is? Wel een lekker caloriebommetje, maar misschien toch maar liever zwart? Eet je de restjes van het avondeten op omdat je het zonde vindt om weg te gooien? Bewaar de kliekjes of kook afgepast. De optelsom van heel veel kleine (of grotere) dingen maakt dat je onbewust te veel calorieën binnen krijgt. Door je bewust hiervan te worden én je gedrag aan te passen kun je vaak al heel veel winst boeken.

Geef niet (te vaak) toe aan het  “ja maar de zon schijnt dus daar moet je van genieten” syndroom
Dat de zon wat vaker schijnt en het warmer wordt heeft zo zijn voordelen. Er is meer keus in fruit en groente en het wordt aantrekkelijker om bijvoorbeeld een salade te eten ’s avonds in plaats van stamppot met een gehaktbal en veel jus. Toch heeft die zon ook nadelen. Want hoe leuk is het om met vrienden op een terrasje te zitten en een biertje te bestellen (want de zon schijnt dus daar moet je van genieten).  Of een roomijsje te eten als je door de stad slentert (want de zon schijnt). Of een barbecue te houden met veel vlees, saus en stokbrood met kruidenboter (want de zon schijnt). Niet dat de zon ineens verdwijnt als je een mineraalwater bestelt of je ijsje overslaat trouwens. De perceptie dat de zon in Nederland niet al te vaak schijnt (wat, als je de zonuren gaat op tellen, echt reuze mee valt) is geen excuus om volledig los te gaan als die wél schijnt. Een keertje kan geen kwaad, maar ook hier geldt weer: het is een optelsom. 

Kortom, begin met het stellen van een realistisch doel, breng je gedrag in kaart, voer veranderingen structureel door en houd vol! Dan gaat het zeker lukken.
Vind je het lastig om zelf veranderingen door te voeren of weet je van jezelf dat je het moeilijk vindt om vol te houden? Raadpleeg dan een diëtist. 
Fijne zomer!

I'm a Foodie

Onze 20 diëtisten en voedingswetenschappers bloggen over gezonde voeding. Onafhankelijke kennis door echte professionals uit het vak. Kijk; da's duidelijk!
I am a Foodie
ir. Marijke Berkenpas  Diëtist, voedingswetenschapper  - Founder I'm a Foodie

Op de website van Anderzorg worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om je relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Ga je akkoord? Dan geef je Anderzorg toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Je kan desgewenst je voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vind je in onze cookiepolicy.