10 x gezonde borrelhapjes

Wat wil je lezen?

22 november 2018
Arnold Nieman

Stel je organiseert binnenkort een borrel. We hoeven je natuurlijk niet te vertellen dat bitterballen, kaasblokjes, plakjes salami en borrelnoten niet de meest gezonde keuzes zijn om te serveren aan je gasten. Aan de ene kant: het is toch feest, dan mag je toch chips, taart en borrelnoten? Maar aan de andere wil je het misschien allemaal wel wat gezonder. Verras je gasten met iets gezonds én natuurlijk lekkers op basis van groente, fruit, peulvruchten, noten en volkoren granen. Wanneer je overal iets van op tafel zet, heb je bijna een volwaardig dagmenu op tafel staan!

Groente
Bijna geen enkele Nederlander eet élke dag de aanbevolen hoeveelheid van 250 gram groente (of liever nog meer). Tijd om daar verandering in te brengen! Van groenten heb je nooit genoeg. Ze  doen juist wat  sapjes, detox-kuren en hypes beloven: ze geven je een lager risico op chronische ziektes, bevatten veel vezels, vitaminen en mineralen en  nauwelijks calorieën, suiker en zout.

  • Dip snoeptomaatjes, komkommer, paprika, wortel en bleekselderij in (zelfgemaakte) hummus, groentespread of een yoghurtsausje. 
  • Gebruik plakjes komkommer in plaats van een toastje en beleg deze met (zelfgemaakte) zalmsalade of pittige hummus.

Volkorengranen
Waarom voor toastjes of wraps van witte bloem kiezen als het ook volkoren kan? Volkoren is een wettelijk beschermde term en betekent dat de volledige graankorrel, met al zijn vezels, is gebruikt. Check wel even bij de ingrediënten hoeveel % volkorenmeel daadwerkelijk is gebruikt.

  • Volkoren wraps, opgerold met gerookte zalm, hüttenkäse, makreelsalade, hummus en/of avocado.
  • Volkoren toastjes, besmeerd met pesto, tapenade, aioli, guacamole of eiersalade. 

Noten
Dagelijks een handje noten of pinda’s is hartstikke gezond. Pas wel op, want ze bevatten wel veel calorieën. Eén handje is echt genoeg. En kies wel voor de ongezouten variant…

  • Zet verschillende bakjes op tafel met pistachenoten, een notenmix, studentenhaver en/of pinda’s. Super simpel en ziet er gelijk gezellig uit.

Peulvruchten
Het advies is om minimaal 1x per week bonen, erwten of linzen te eten, maar dat mag ook vaker! En laat je er nu makkelijk een gezonde borrelsnack van kunnen maken.

  • Edamameboontjes ken je misschien wel uit de Japanse keuken , ze  zijn (zonder de peul) ook heerlijk om weg te snacken tijdens de borrel.
  • Borrelnootjes, maar dan anders, maak je van kikkererwten. Neem kikkererwten uit blik en laat ze goed uitlekken en drogen. Schep ze door wat olijfolie en een spicy kruidenmix naar keuze, zoal Garam Masala of Ras el Hanout, verdeel over een bakplaat en rooster ze in ongeveer 50 minuten op 150 graden.

Fruit
Last, but not at least: ook de fruitinname mag bij de meeste Nederlanders nog wel wat omhoog. En dan bedoelen we niet dat iedereen een appeltje uit de hand moet eten tijdens de borrel. Maak er een feestje van!

  • Maak fruitspiesjes van lekker zoet fruit, zoals ananas, druiven, aardbeien, bosbessen of meloen.
  • We gebruiken het misschien niet altijd als zodanig, maar ook avocado is een vrucht. Rol de avocado in de volkoren wrap, beleg de toastjes ermee of maak er guacamole van.
  • Vul dadels met pindakaas, tahin of notenpasta (maar haal wel eerst de pit eruit) en bestrooi met cacao, granaatappelpitjes of kaneel.

I'm a Foodie

Onze 20 diëtisten en voedingswetenschappers bloggen over gezonde voeding. Onafhankelijke kennis door echte professionals uit het vak. Kijk; da's duidelijk!
I am a Foodie
ir. Marijke Berkenpas  Diëtist, voedingswetenschapper  - Founder I'm a Foodie
Voor mobiel graag portret weergave gebruiken als je wilt chatten.
Connectie maken
Let op! Op mobiel kan de verbinding verloren gaan, als je een andere app opent of een andere pagina.
Medewerker is aan het typen
Chat reeds actief

Je hebt al een chat scherm open in een andere tab. Je kunt maar 1 chat venster actief hebben.

Stoppen met chat?

Weet je zeker dat je de chat wilt stoppen?

..

{1}

{2}

Op de website van Anderzorg worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om je relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Ga je akkoord? Dan geef je Anderzorg toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Je kan desgewenst je voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vind je in onze cookiepolicy.