Europese zorgkaart aanvragen

Ga je tijdelijk naar het buitenland? Vraag dan gratis een Europese zorgkaart (EHIC) aan. Met deze kaart bewijs je in de meeste Europese landen dat je in Nederland verzekerd bent. Heb je plotseling medische zorg nodig? Dan hoef je de kosten hiervan vaak niet voor te schieten.

Vraag de Europese zorgkaart aan.

Je wordt doorgestuurd naar de website ehic.nl.

EHIC staat voor 'European Health Insurance Card'. Met deze kaart kun je in een aantal Europese landen veel gedoe voorkomen, omdat je aantoont dat je recht hebt op dezelfde medische hulp als de inwoners van dat land. De kosten hiervan hoef je dan meestal niet voor te schieten. 

Het kan wel zijn dat sommige medische hulp helemaal niet wordt vergoed of niet 100% gedekt is (ambulancehulp wordt bijvoorbeeld niet in alle landen vergoed). In die gevallen worden de kosten niet via de EHIC afgehandeld, maar kun je ze achteraf bij Anderzorg declareren.

De Europese zorgkaart is niet hetzelfde als je zorgpas. Je gewone zorgpas geeft niet dezelfde rechten. De Europese zorgkaart is aparte kaart. Het is een herkenbaar document voor de zorgaanbieder. De zorgaanbieder heeft dan de 'garantie' dat er recht op zorg bestaat. De zorgpas geeft dat recht niet, maar als je contact opneemt met de Anderzorg Alarmcentrale kan deze je daarin bijstaan.

Alle verzekerden met een Basisverzekering hebben recht op een Europese zorgkaart. De kaart is twee jaar geldig, persoonsgebonden en moet voor elk gezinslid apart worden aangevraagd. Ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. Je kunt de Europese zorgkaart direct online aanvragen. De verzending duurt maximaal acht werkdagen.

Let op: Heb je een Europese zorgkaart besteld en nog niet gekregen? Onze kaartleverancier kan de passen helaas niet altijd voor ieder gezinslid tegelijk versturen.

De geldigheidsduur van de Europese Zorgkaart, oftewel EHIC, staat op de kaart vermeld. De zorgkaart is geldig zolang je bij Anderzorg verzekerd blijft. Als je jaarlijks automatisch vernieuwen hebt aangevinkt bij je aanvraag, ontvang je na het verstrijken van de geldigheid automatisch een nieuwe zorgkaart. Zo niet, dan moet je na afloop zelf een nieuwe zorgkaart aanvragen. 

De Europese zorgkaart is geldig in de volgende landen: Australië, België, Cyprus (Griekse deel), Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden, Zwitserland.

In dit geval kun je bellen met de Anderzorg Alarmcentrale. De Alarmcentrale is dag en nacht bereikbaar op +31 317 455 555.

Reis je naar Cuba, Rusland of Wit-Rusland? Dan moet je een Engelstalig verzekeringsbewijs aanvragen. Je hebt het verzekeringsbewijs nodig om een visum aan te vragen. Je kunt het verzekeringsbewijs gratis bij de klantenservice opvragen.
 

In sommige landen geldt de Europese zorgkaart niet. Je hebt dan een '111-formulier'  nodig om recht te hebben op medische zorg. Deze hoef je niet van te voren aan te vragen. Het gaat om deze landen:

  • Bosnië-Herzegovina
  • Kaapverdië
  • Marokko
  • Montenegro
  • Servië
  • Tunesië
  • Turkije

Ga je naar een van deze landen, dan hoef je het 111-formulier niet vooraf aan te vragen.Dit kan terplekke via de alarmcentrale wanneer je zorg nodig hebt.

Zorg nodig? Bel de alarmcentrale!
Bel altijd met de Anderzorg alarmcentrale als je medische zorg nodig hebt in het buitenland. De Alarmcentrale is dag en nacht bereikbaar op +31 317 455 555.

De alarmcentrale vertelt je welk ziekenhuis of welke kliniek het 111-formulier accepteert. En waar je dus terechtkunt. Als het nodig is stuurt de alarmcentrale het 111-formulier rechtstreeks naar je zorgaanbieder in het buitenland. Deze service is gratis, je hoeft hier niet voor te betalen.

 

Om de Europese zorgkaart aan te vragen, moet je je Nederlandse postcode en huisnummer invullen. Als je in het buitenland woont, dan kun je de Europese zorgkaart aanvragen bij onze afdeling Klantenservice, bijvoorbeeld via chat, het online contactformulier, of bel op 088 222 44 22.
  • Is jouw zorgverzekering in Nederland opgeschort of beëindigd, dan vervalt daarmee jouw recht op noodzakelijke medische zorg in het buitenland.

  • Reis je naar een andere lidstaat om daar een medische behandeling te ondergaan, dan kun je geen rechten ontlenen aan de EHIC. 

Zie ook:

Op de website van Anderzorg worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om je relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Ga je akkoord? Dan geef je Anderzorg toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Je kan desgewenst je voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vind je in onze cookiepolicy.