• Uitgebreid aanbod
  • Handige apps
  • 8 op Zorgkiezer
    • 4
    • 4
    • 4
    • 4
    • 4
Icon ZoekenZoeken

Toegankelijkheidsverklaring Anderzorg app

Toegankelijkheidsverklaring

App: Anderzorg App
Laatst geüpdatet: [vrijdag 27 juni 2025]

Introductie

Doel van deze toegankelijkheidsverklaring

De toegankelijkheidsverklaring legt uit hoe Anderzorg N.V. als risicodrager van de Basisverzekering en Menzis N.V. als risicodrager van de aanvullende verzekering en tandartsverzekering (verder gezamenlijk te noemen: Menzis) werken aan het voldoen aan de eisen van de European Accessibility Act (EAA). We beschrijven ons huidige niveau van de toegankelijkheid van de website en de stappen die we nemen om te verbeteren. 

Deze verklaring weerspiegelt onze bredere inzet voor inclusieve en verantwoorde digitale dienstverlening.

Over de European Accessibility Act (EAA) 

De European Accessibility Act (EAA) is een wet die bedoeld is om de toegankelijkheid van producten en diensten in de hele Europese Unie te verbeteren. In de EAA staan toegankelijkheidsnormen beschreven waar onder andere websites, mobiele apps, e-commerce, bankdiensten en digitale communicatiemiddelen aan moeten gaan voldoen. Het doel van de EAA is dat mensen met een beperking volledig kunnen meedoen aan de digitale samenleving en economie.

Vanaf 28 juni 2025 zijn organisaties die onder deze wet vallen, zoals financiële instellingen, webshops en digitale dienstverleners, wettelijk verplicht om hun digitale diensten toegankelijk te maken. Dit betekent dat zij moeten voldoen aan de internationale toegankelijkheidsnorm EN 301 549, die gebaseerd is op de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 niveau A en AA.

Wat is digitale toegankelijkheid?

Bij Anderzorg zetten we ons in om onze digitale diensten toegankelijk te maken voor iedereen, inclusief mensen met een beperking. Digitale toegankelijkheid betekent dat websites, apps en andere digitale middelen zo zijn ontworpen en ontwikkeld dat iedereen ze goed kan gebruiken. Dit houdt onder andere in:

  • Dat de app werkt met een schermlezer.
  • Dat de app bedienbaar is met de toegankelijkheidsbediening op de telefoon.
  • Er voldoende kleurcontrast is.
  • Dat de inhoud in de app waarneembaar en begrijpelijk is voor iedereen.

Onze ambitie

We werken voortdurend aan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van onze digitale diensten door erkende toegankelijkheidsrichtlijnen toe te passen. Hoewel WCAG 2.1 niveau A en AA de norm is, is ons doel om volledig te voldoen aan de WCAG 2.2 op niveau A en AA. Deze nieuwe versie bevat aanvullende criteria die de toegankelijkheid verder verbeteren.

Controle en borging

Om te controleren of onze digitale diensten voldoende toegankelijk zijn, volgen we de internationale richtlijnen genaamd de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Wij hanteren de WCAG niveau 2.2 A en AA. Dit is gebaseerd op vier principes:

  • Waarneembaar: Informatie en onderdelen van de app moeten op een manier getoond worden die mensen kunnen waarnemen.
  • Bedienbaar: Iedereen moet de app kunnen gebruiken en navigeren, ongeacht beperkingen of technologie.
  • Begrijpelijk: Alle informatie en bediening op de app moeten begrijpelijk zijn. 
  • Robuust: De inhoud moet betrouwbaar toegankelijk zijn via verschillende typen telefoons en daarop bestaande hulpmiddelen (zoals schermlezers).

Toegankelijkheid van de apps van Anderzorg

In de Anderzorg app kun je:

  • Declaraties indienen en de status hiervan zien.
  • Je eigen risico bekijken en je zorgverbruik inzien.
  • Je zorgpas of EHIC (Europese zorgpas) bekijken en offline opslaan.
  • Je zorgpolis en polisgegevens bekijken.
  • Vergoedingen opzoeken voor inzicht in wat je vergoed krijgt voor behandelingen of medicijnen.
  • Een wijziging doorgeven op bijvoorbeeld je pakket.
  • Een administratieve wijziging doorgeven zoals een ander telefoonnummer of e-mailadres.
  • Een rekening betalen.
  • Gespreid betalen van het eigen risico aanvragen.
  • Een betalingsregeling aanvragen.
  • De Zorgvinder openen.
  • Berichten openen en lezen.
  • Contact opnemen met de klantenservice via de chat(bot) of telefoon.
  • Extra's die bij je zorgverzekering zitten bekijken en gebruiken.

Status van de toegankelijkheid

Onderzoek

Voor de Anderzorg app hebben we interne tests uitgevoerd. Naar aanleiding daarvan hebben we verbeteringen doorgevoerd in de app. In augustus 2025 zal ene toegankelijkheidsonderzoek worden uitgevoerd door een onafhankelijke externe partij, Digitaal Toegankelijk. We verwachten het rapport hiervan uiterlijk oktober 2025 te kunnen delen. Zo zijn we transparant over onze inspanningen.

Geplande verbeteringen en naleving

Op dit moment zijn alle bekende bevindingen opgelost, met uitzondering van het kantelen van het scherm en het aanpassen van de grootte van letters op iPhones van Apple. Deze worden opgelost met lancering van een nieuw ontwerp voor de app die in ontwikkeling is. Bij de externe hertest of interne tests is niet uit te sluiten dat er nieuwe bevindingen naar voren komen. In dat geval zullen we een planning maken om deze op te lossen.

Bekende toegankelijkheidsproblemen

  • De app ondersteunt op iPhones nog geen gebruik in landschapmodus.
  • De app op iPhones kan nog niet met grotere lettertypes tot 200% grootte gebruikt worden. 

Alternatieven

  • Als de app op iPhones in gekantelde modus wordt gestart, wordt een melding getoond. In die melding kan je kiezen om door te gaan in de app of op de website. De website is wel met een gekanteld scherm te gebruiken.
  • De app op iPhones kan detecteren of er een groter lettertype wordt gebruikt. Dan wordt een melding getoond. In die melding kan je kiezen om door te gaan in de app of op de website. De website is wel met een groter lettertype te gebruiken.
  • De medewerkers van onze klantenservice kunnen u helpen bij problemen met de toegankelijkheid van de app.

Maatregelen om toegankelijkheid te waarborgen

Wat doen we om onze diensten toegankelijk te houden? Anderzorg neemt de volgende maatregelen:

  • We hebben een gap-analyse voor de hele organisatie laten uitvoeren door een onafhankelijke externe partij, Digitaal Toegankelijk.
  • Digitale toegankelijkheid is geborgd in ons inkoop-, ontwerp- en ontwikkelproces.
  • We testen regelmatig onze apps op digitale toegankelijkheid.
  • Eén keer per 3 jaar laten we een externe partij onze app toetsen volgens de WCAG-EM methode.
  • Onze medewerkers worden opgeleid in het toepassen van toegankelijkheidsrichtlijnen. 
  • We controleren inhoud vóór publicatie om te zorgen dat deze voldoet aan de toegankelijkheidsnormen.

Er worden controles uitgevoerd om te zorgen dat we voldoen aan de toegankelijkheidsvoorschriften. De toezichthouder hiervoor is de AFM.

Als we zelf constateren dat we niet aan een toegankelijkheidseis voldoen, zijn we verplicht dit te melden bij de AFM en passende maatregelen te nemen om het probleem op te lossen.