• Uitgebreid aanbod
  • Handige apps
  • 8 op Zorgkiezer
    • 4
    • 4
    • 4
    • 4
    • 4
Icon ZoekenZoeken

Toegankelijkheidsverklaring website Anderzorg

Toegankelijkheidsverklaring

Website: Anderzorg.nl
Laatst geüpdatet: [vrijdag 27 juni 2025]

Introductie

Doel van deze toegankelijkheidsverklaring

De toegankelijkheidsverklaring legt uit hoe Anderzorg N.V. als risicodrager van de Basisverzekering en Menzis N.V. als risicodrager van de aanvullende verzekering en tandartsverzekering van Anderzorg (verder gezamenlijk te noemen: Anderzorg) werken aan het voldoen aan de eisen van de European Accessibility Act (EAA). We beschrijven ons huidige niveau van de toegankelijkheid van de website en de stappen die we nemen om te verbeteren. 

Deze verklaring weerspiegelt onze bredere inzet voor inclusieve en verantwoorde digitale dienstverlening.

Over de European Accessibility Act (EAA) 

De European Accessibility Act (EAA) is een wet die bedoeld is om de toegankelijkheid van producten en diensten in de hele Europese Unie te verbeteren. In de EAA staan toegankelijkheidsnormen beschreven waar onder andere websites, mobiele apps, e-commerce, bankdiensten en digitale communicatiemiddelen aan moeten gaan voldoen. Het doel van de EAA is dat mensen met een beperking volledig kunnen meedoen aan de digitale samenleving en economie.

Vanaf 28 juni 2025 zijn organisaties die onder deze wet vallen, zoals financiële instellingen, webshops en digitale dienstverleners, wettelijk verplicht om hun digitale diensten toegankelijk te maken. Dit betekent dat zij moeten voldoen aan de internationale toegankelijkheidsnorm EN 301 549, die gebaseerd is op de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 niveau A en AA.

Wat is digitale toegankelijkheid?

Bij Anderzorg zetten we ons in om onze digitale diensten toegankelijk te maken voor iedereen, inclusief mensen met een beperking. Digitale toegankelijkheid betekent dat websites, apps en andere digitale middelen zo zijn ontworpen en ontwikkeld dat iedereen ze goed kan gebruiken. Dit houdt onder andere in:

  • Dat de website werkt met een schermlezer.
  • Dat de website bedienbaar is met alleen een toetsenbord.
  • Er voldoende kleurcontrast is.
  • Dat de inhoud op de website waarneembaar en begrijpelijk is voor iedereen. 

Onze ambitie

We werken voortdurend aan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van onze digitale diensten door erkende toegankelijkheidsrichtlijnen toe te passen. Hoewel WCAG 2.1 niveau A en AA de norm is, is ons doel om volledig te voldoen aan de WCAG 2.2 op niveau A en AA. Deze nieuwe versie bevat aanvullende criteria die de toegankelijkheid verder verbeteren, zoals betere navigatie voor toetsenbordgebruikers en duidelijkere knoppen en links. 

Controle en borging

Om te controleren of onze digitale diensten voldoende toegankelijk zijn, volgen we de internationale richtlijnen genaamd de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Wij hanteren de WCAG niveau 2.2 A en AA. Dit is gebaseerd op vier principes:

  • Waarneembaar: Informatie en onderdelen van de website moeten op een manier getoond worden die mensen kunnen waarnemen.
  • Bedienbaar: Iedereen moet de website kunnen gebruiken en navigeren, ongeacht beperkingen of technologie.
  • Begrijpelijk: Alle informatie en bediening op de website moeten begrijpelijk zijn.
  • Robuust: De inhoud moet betrouwbaar toegankelijk zijn via verschillende browsers en hulpmiddelen (zoals schermlezers).

Toegankelijkheid van de website van Anderzorg

Op www.anderzorg.nl kun je:

  • Een zorgverzekering vergelijken en afsluiten via de salesfunnel.
  • Je gegevens bekijken zoals inzicht in je zorggebruik, eigen risico en rekeningen via Mijn Anderzorg.
  • Je gegevens wijzigen zoals een ander pakket kiezen, een geboorte doorgeven of wanneer je van werkgever verandert via Mijn Anderzorg.
  • Een administratieve wijziging doorgeven zoals een ander bankrekeningnummer, telefoonnummer of e-mailadres. 
  • Vergoedingen opzoeken voor inzicht in wat je vergoed krijgt voor behandelingen of medicijnen.
  • Een zorgaanbieder vinden met de Zorgvinder.
  • Checken of er een wachtlijst is voor een behandeling met de wachttijdenchecker.
  • Persoonlijk advies en aanvragen wachtlijstbemiddeling bij een Zorgadviseur.
  • Informatie vinden over het werken aan een gezondere leefstijl en zelf aan de slag met digitale zelfzorgtools
  • Declaraties indienen via Mijn Anderzorg.
  • Een rekening betalen via Mijn Anderzorg.
  • Gespreid betalen van het eigen risico aanvragen via Mijn Anderzorg.
  • Een betalingsregeling aanvragen via Mijn Anderzorg.
  • Berichten inzien via Mijn Anderzorg.
  • Contact opnemen via de chat(bot) of het telefoonnummer opzoeken op de website.

Status van de toegankelijkheid

Onderzoek

Voor Anderzorg.nl is in oktober 2024 een toegankelijkheidsonderzoek uitgevoerd door een onafhankelijke externe partij, Digitaal Toegankelijk. Daarbij zijn een aantal webpagina’s getest volgens de WCAG-EM methode. De bevindingen die uit deze steekproef naar voren zijn gekomen hebben we opgelost. Ook hebben we interne tests uitgevoerd. Naar aanleiding daarvan hebben we ook verbeteringen doorgevoerd op de website.

In juni 2025 hebben we bij Digitaal Toegankelijk een hertest aangevraagd. We verwachten het rapport hiervan uiterlijk september 2025 te kunnen delen. Zo zijn we transparant over onze inspanningen.

Pdf's

Nieuwe pdf’s maken we toegankelijk. Dat lukt op dit moment nog niet voor de pdf van de zorgpolis en de verzekeringsvoorwaarden. Alle pdf’s die vóór 28 juni al op de website staan hoeven niet aan de toegankelijkheidsvoorschriften te voldoen. De pdf's die na 28 juni actief gebruikt worden door verzekerden gaan we echter wel stap voor stap toegankelijk maken. 

Rapport

WCAG-EM rapport, uitgevoerd door Digitaal Toegankelijk: WCAG-EM rapport anderzorg.nl

Geplande verbeteringen en naleving

Op dit moment zijn alle bekende bevindingen opgelost, met uitzondering van de tandcodechecker en de pdf van de zorgpolis en de verzekeringsvoorwaarden. Bij de externe hertest of interne tests is niet uit te sluiten dat er nieuwe bevindingen naar voren komen. In dat geval zullen we een planning maken om deze op te lossen.

Bekende toegankelijkheidsproblemen

  • De tandcodechecker is nog niet volledig toegankelijk voor mensen die afhankelijk zijn van ondersteunende technologieën, omdat de informatie en relaties in de inhoud niet correct worden aangegeven. De tandcodechecker gaan we herbouwen zodat deze vóór 12 november 2025 voldoet aan de toegankelijkheidsnormen.
  • De zorgpolis pdf is nog niet volledig toegankelijk voor mensen die sterke vergroting nodig hebben of de tekstopmaak willen aanpassen. Ook is deze nog niet volledig toegankelijk voor mensen die moeite hebben met het begrijpen van de taal, omdat de standaardtaal van de pagina en de taal van verschillende delen van de inhoud niet automatisch kan worden herkend. We onderzoeken hoe we deze bevindingen kunnen oplossen vóór 12 november 2025.
  • De verzekeringsvoorwaarden pdf is nog niet volledig toegankelijk voor mensen die afhankelijk zijn van ondersteunende technologieën, omdat de informatie en relaties in de inhoud niet correct worden aangegeven. We onderzoeken hoe we deze bevinding kunnen oplossen vóór 12 november 2025 waarbij we rekening houden met het feit dat de informatie op een duurzame drager moet worden verstrekt. Dit geeft de garantie dat de informatie ongewijzigd blijft.

Alternatieven

  • De verzekeringsvoorwaarden zijn beschikbaar in een html-formaat.
  • Een medewerker van de klantenservice kan de vergoeding voor tandheelkundige behandelingen berekenen en op verzoek per post een overzicht aan u toesturen.
  • De medewerkers van onze klantenservice kunnen u helpen bij problemen met de toegankelijkheid van de website of pdf's, bijvoorbeeld door het voorlezen van de zorgpolis pdf.

Maatregelen om toegankelijkheid te waarborgen

Wat doen we om onze diensten toegankelijk te houden? Anderzorg neemt de volgende maatregelen: 

  • We hebben een gap-analyse voor de hele organisatie laten uitvoeren door een onafhankelijke externe partij, Digitaal Toegankelijk.
  • Digitale toegankelijkheid is geborgd in ons inkoop-, ontwerp- en ontwikkelproces.
  • We testen regelmatig onze website op digitale toegankelijkheid.
  • Eén keer per 3 jaar laten we een externe partij onze website toetsen volgens de WCAG-EM methode.
  • Onze medewerkers worden opgeleid in het toepassen van toegankelijkheidsrichtlijnen. 
  • We controleren inhoud vóór publicatie om te zorgen dat deze voldoet aan de toegankelijkheidsnormen.

Er worden controles uitgevoerd om te zorgen dat we voldoen aan de toegankelijkheidsvoorschriften. De toezichthouder hiervoor is de AFM.

Als we zelf constateren dat we niet aan een toegankelijkheidseis voldoen, zijn we verplicht dit te melden bij de AFM en passende maatregelen te nemen om het probleem op te lossen.

Feedback

Ervaar je een probleem met toegankelijkheid? Of heb je een vraag of opmerking? Laat het ons weten: