Genieten in het moment, hoe doe je dat eigenlijk?

Wat wil je lezen?

16 december 2019
Anderzorg

In module 1 van onze #delevengenieter Instagram Stories cursus vertelt praktisch filosoof Reine Rek hoe je stressvolle situaties onder controle krijgt en weer kan genieten in het moment.

Module 1 Genieten van #deleven: genieten van het moment

Genieten in het moment, hoe doe je dat eigenlijk?

Wist jij dat ruim 42% van de millennials zich wel eens gestrest voelt in aanloop naar de feestdagen? Herkenbaar? Begin december start de stress over het kerstdiner al en als we tijdens de feestdagen een paar dagen vrij zijn, denken we continu aan ons werk en onze to-do lists. Waar komt die stress toch vandaan? En nog veel belangrijker: hoe voorkom je ‘m? Hoe kan je genieten in het moment? In dag 1 van onze #delevengenieter Instagram Stories cursus legt praktisch filosoof Reine Rek het je uit.

Maak kennis met de monkey mind
Stel je voor: je bent op Hawaï en ligt languit in een hangmat. De zon schijnt op je gezicht, er waait een briesje en het geluid van de zee klinkt op de achtergrond. Hoewel je het liefst wilt genieten, dwalen je gedachten toch af naar andere dingen. Je denkt aan je werk, je familie, je vrienden, aan die foto die je nog op Insta wil posten en de rest van je to-do list. Waar komt dat door? En waarom lukt het niet gewoon om te ontspannen?

Maak kennis met de monkey mind. Dat ratelende stemmetje dat jouw vermogen om te genieten bemoeilijkt. Waarom doet ‘ie dat toch? Waarom razen die gedachten maar door? Geloof het of niet: de monkey mind ratelt maar door en door om jou ‘veilig’ te houden. Je kunt de monkey mind het best vergelijken met je moeder (ja, echt). De monkey mind is namelijk constant ermee bezig dat jouw basisbehoeften op orde zijn. Eet en drink je wel? Heb je een dak boven je hoofd? Kortom: gaat het wel goed? Hoewel het lijkt alsof de monkey mind alleen maar voor onrust zorgt, is het eigenlijk ook wel positief dat hij er is. Het enige lastige is dat hij nooit uit zichzelf ophoudt met stressen. Daar moet je hem een handje bij helpen.

Hoe ga je met de monkey mind om?

Dat de monkey mind een goede en minder goede kant heeft, is dus wel duidelijk. Om écht in het moment te kunnen genieten, is het daarom belangrijk om te kijken hoe jij met deze eindeloze stroom aan gedachten om kan gaan. Hier zijn twee manieren voor:

Manier 1: geef je monkey mind wat te doen

De eerste oplossing om deze gedachtegang te kalmeren, is je aandacht verleggen. Focus bijvoorbeeld op je ademhaling, je lichaam en je zintuigen. Door ademhalingsoefeningen te doen, zorg je ervoor dat je je in het moment relaxter voelt en meer kunt genieten.

Het is wetenschappelijk bewezen dat goed ademen kan helpen bij het ontspannen. Wim Hof, onze eigen ‘ice man’, heeft hier zijn eigen techniek voor. Zo dompelt hij mensen onder in ijswater om te zorgen dat ze weer echt in hun lichaam komen. Hierdoor leren ze in een bepaalde ongemakkelijke of nare situatie beter grip te krijgen op hun stressreactie. Oftewel: ze krijgen de monkey mind beter onder controle.

Door beter grip te krijgen op je stressreactie, zorg je ervoor dat je een burn-out of overspanning uit de weg gaat. Belangrijk hierbij is dat je je realiseert dat je niet overal verantwoordelijk voor bent óf overal de controle over hebt. In deze prestatiemaatschappij leggen we elke dag druk op elkaar om te presenteren. We posten alleen de mooiste foto’s op het internet en voelen telkens de druk om grote stappen te maken. We willen de meest uitdagende carrière, het mooiste huis, de knapste partner en een Insta-feed die dat allemaal showcaset. Maar is dat allemaal wel nodig? Moeten we ons constant druk maken en voortdurend toegeven aan die monkey mind? Natuurlijk niet. Reine legt uit dat we al die gedachten ook vooral moeten relativeren en simplificeren: door je alleen te focussen op je ademhaling bijvoorbeeld.

Manier 2: maak onderscheid in waar je wel en geen controle over hebt

De tweede manier om je monkey mind te kalmeren, is in kaart te brengen waar je wel en geen controle over hebt. Hoewel je misschien graag wilt dat iedereen het leuk heeft op een verjaardag, borrel of tijdens het kerstdiner, spelen er vaak veel meer factoren mee waar jij niets aan kan doen. De filosofen, de stoïcijnen, hebben hier een mooi gezegde over:

“Geef me de moed te accepteren wat niet in mijn vermogen ligt, de kracht om alles te doen wat in mijn vermogen ligt en de wijsheid tussen die twee onderscheid te maken.” Epictetus 50-130

Door onderscheid te maken in waar je wel en geen controle over hebt, krijg je uiteindelijk meer grip op je monkey mind. Het helpt je te focussen op wat er echt toe doet en tegelijkertijd leert het je dingen loslaten. Deze oefening kan je daarbij helpen:

Oefening

  1. Pak een pen en papier.
  2. Bedenk een stressvolle situatie. Dit kan bijvoorbeeld het kerstdiner zijn, maar ook een belangrijke presentatie op je werk of opleiding.
  3. Schrijf alle factoren op die de situatie stressvol maken. Hierin is er geen goed of fout. Alle stressfactoren die in je opkomen zijn goed en mag je opschrijven.
  4. Verdeel de stressfactoren nu onder in twee categorieën:
    A. Ik heb hier GEEN controle over
    B. Ik heb hier WEL controle over
  5. Je zult merken dat er twijfelgevallen zijn, waar je maar deels controle over hebt. Schrijf deze in het midden op. Bedenk vervolgens over welke delen van de twijfelgevallen je wel controle hebt en over welke delen niet. Je kunt er bijvoorbeeld alles aan doen om een perfect kerstdiner te bereiden. Een kookcursus volgen, naar de traiteur gaan… Kan allemaal!
  6. Maar wil je dat ook? Nu is het tijd om keuzes te maken! Kies daarbij alleen voor die dingen waar jij écht van geniet. Wil je graag fantastisch willen koken? Word je gelukkig van een kookcursus en een uitstapje naar een speciaalzaak? Ga er dan voor! Heb je het er niet voor over? Laat het dan lekker gaan. Je hoeft niet overal de controle over te hebben! Dat kan ook helemaal niet en dat is oké. 

Tijd om weer te genieten in het moment.

Wil jij dus vaker kunnen genieten in het moment? Bedenk je dan dat er geen sprake is van te veel stress, maar juist gebrek aan rust en ontspanning. Wil je die rust en ontspanning meer toelaten in je leven, bekijk dan deze twee tips:

  • De simpelste techniek die je altijd en overal toe kunt passen, is je focussen op je ademhaling. Door dat te doen verleg je de aandacht van de monkey mind naar je zintuigen en voel je je vanzelf meer ontspannen.
  • Wil je je eigen gedachten en stresssituaties analyseren? Probeer dan de controle-oefening eens. Deze leert je te kiezen voor dingen waar jij écht van geniet.

Geef allebei de manieren eens een kans en bekijk wat voor jou werkt, zodat ook jij stap voor stap uitgroeit tot #delevengenieter 2.0. 

Over de #delevengenieter Instagram-cursus

Reine Rek is praktisch filosoof en ‘genietexpert’. In de Instagram Stories van Anderzorg geeft zij een gratis, vijfdaagse cursus over genieten. De cursus leert en inspireert millennials en mensen die zich jong van geest voelen om nog meer én bewuster ‘ja’ te zeggen en zo nog (veel) meer van #deleven te genieten. In het dagelijks leven coacht Reine mensen, geeft ze les over genieten via The School of Life en staat ze onder andere op festivals om te praten over het genieten van seks.
De hele cursus volgen?

Op het Instagram-account van Anderzorg verschijnt in de week van maandag 16 t/m vrijdag 20 december elke ochtend een module online. Geen stress! Je kunt de hele cursus terugkijken in de Highlights.

Op de website van Anderzorg maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Ga je akkoord? Dan geef je Anderzorg toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wil je dit liever niet? Dan kan je via de link “instellingen aanpassen” je voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vind je in onze cookiepolicy.