Leren genieten van wat je doet

Wat wil je lezen?

17 december 2019
Anderzorg

In module 2 van onze #delevengenieter Instagram Stories cursus legt praktisch filosoof Reine Rek je uit hoe je kunt genieten van een dagje bankhangen zónder dat jij je er schuldig door voelt.

Genieten zonder je schuldig te voelen

Leren genieten van wat je doet

Bingen we de hele dag onze favoriete serie dan voelen we ons schuldig. Of scrollen we uren achter elkaar op Facebook, dan voelen we ons nutteloos. Herkenbaar? Ruim 1 op de 5 millennials heeft deze gevoelens tijdens een dagje bankhangen. Waarom voelen we dit? En hoe kunnen we tóch genieten van wat we doen? Praktisch filosoof Reine Rek legt het je uit in dag 2 van onze #delevengenieter Instagram Stories cursus.

Op zoek naar ontspanning en afleiding

Op zondag game je heel de dag vanaf de bank of ’s avonds kijk je een paar afleveringen op Netflix via je telefoon. Steeds vaker duiken we op vrije momenten weg achter ons scherm. Waarom we dit doen? Voor ontspanning en afleiding. Het kijken van een film kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je je na een lange werkdag even compleet relaxt voelt. Je laat al je gedachten los, ontspant erdoor en geniet er ook oprecht van.
Maar vaak geniet je helemaal niet van zo’n dag op de bank zitten. Je voelt je schuldig, nutteloos en hebt het gevoel dat je met van alles en nog wat bezig moet zijn. Hoe dat komt? Door ons automatisch gedrag. Het wegleggen van onze telefoon of het dichtklappen van onze laptop lijkt steeds lastiger te worden. Zo zal je, als je realistisch bent, vast merken dat je wel vaker dan twintig keer op een dag je telefoon vast hebt. Klopt dat?

Het verlangen naar afleiding
Dat automatische gedrag is goed te verklaren met kennis over verslaving. Hoewel we soms helemaal niet verslaafd hoeven te zijn! Journalist Johann Hari deed onderzoek naar verslaving en vertelde in zijn TedTalk dat dit in verband staat met je sociale contacten. Heb je deze niet of nauwelijks? Dan ben je eerder verslavingsgevoelig. Ook voel je je sneller schuldig of doelloos, waardoor je je juist alleen maar minder vrolijk gaat voelen.
In zo’n situatie gaan we vaak op zoek naar afleiding, in plaats van ontspanning. We kijken even een uurtje tv om tot rust te komen. Of scrollen door onze tijdlijn om onze gedachten op nul te zetten. Kortom: we verlangen naar complete afleiding.
Extase
Wist je dat in de tijd van de oude Grieken het verlangen naar afleiding ook al bestond? Zij noemden dit extase, wat letterlijk het buiten jezelf zijn betekent!

Op een positieve manier afleiden met flow

Ook vandaag de dag willen we wel eens onze gedachten op nul zetten. Een positievere en alledaagse vorm van extase is flow. Dit is een staat van zijn waarin je iets doet waar je enorm van geniet, en dat jou op een positieve manier afleidt. Laten we daar iets dieper op induiken!
Flow is een concept van Mihaly Csikszentmihalyi. De psycholoog vertelt in zijn TedTalk dat het bij flow draait om activiteiten met een intrinsieke beloning. Je vindt het bijvoorbeeld heel leuk om te koken en geniet er ook écht van als je weer een nieuw recept uitprobeert. Of je voelt je helemaal ontspannen en blij van een ochtendje yoga. Door je te focussen op jouw (flow-)activiteit word je op een positieve manier afgeleid. Je voelt je er niet schuldig door, maar bent juist bezig met wat je echt leuk vindt.
 

Vind je eigen flow-activiteit

Ook jij hebt een eigen flow-activiteit. Van het bouwen van meubels tot het schilderen van kleine kunstwerken: het kan werkelijk van alles zijn. Je vindt je flow-activiteit gemakkelijk via onderstaande oefening:

  1. Denk terug aan wat je als kind leuk vond om te doen. Dit kan bijvoorbeeld het bouwen van hutten zijn, tekenen of het doen van kunstjes.
  2. Vind je dit lastig? Vraag dan aan andere mensen wat zij leuk vonden om te doen als kind. Zo vind je misschien zelfs wel een speelmaatje, waarmee je samen een activiteit kan doen.
  3. Ga (dagelijks) aan de slag met je flow-activiteit en verlies jezelf erin. Er moet een goede balans zijn tussen de uitdaging van je flow-activiteit en wat je al kan. Hiervoor heb je niet veel wilskracht nodig, maar vooral routine.

Voel jij je de volgende keer dus nutteloos door een dagje bankhangen? Helemaal nergens voor nodig. En merk je toch dat je op zoek bent naar afleiding? Focus je je dan eens op positieve afleiding met je flow-activiteit. Je zal zien dat je je er beter door voelt én er echt van geniet.

Over de #delevengenieter Instagram-cursus

Reine Rek is praktisch filosoof en ‘genietexpert’. In de Instagram Stories van Anderzorg geeft zij een gratis, vijfdaagse cursus over genieten. De cursus leert en inspireert millennials en mensen die zich jong van geest voelen om nog meer én bewuster ‘ja’ te zeggen en zo nog (veel) meer van #deleven te genieten. In het dagelijks leven coacht Reine mensen, geeft ze les over genieten via The School of Life en staat ze onder andere op festivals om te praten over het genieten van seks.
De hele cursus volgen?

Op het Instagram-account van Anderzorg verschijnt in de week van maandag 16 t/m vrijdag 20 december elke ochtend een module online. Geen stress! Je kunt de hele cursus terugkijken in de Highlights.

Op de website van Anderzorg maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Ga je akkoord? Dan geef je Anderzorg toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wil je dit liever niet? Dan kan je via de link “instellingen aanpassen” je voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vind je in onze cookiepolicy.