Isolemanagement: tips om je sociale isolement goed door te komen.

Wat wil je lezen?

9 april 2020
Anderzorg

Isolemanagement: tips om je isolement goed door te komen.
Daar zitten we dan. Thuis. Sommigen wonen samen, anderen delen hun woning met huisgenoten en een deel zit echt helemaal in z’n uppie thuis. Doordat we tijd thuis doorbrengen, vallen er soms ook een aantal sociale contacten weg. Dat kan mentaal zijn sporen nalaten. Het is daarom belangrijk om in deze tijd wat extra aandacht aan je mentale gezondheid te besteden. Daarom introduceren wij isolemanagement.

Wat is isolemanagement?
We hebben niet zoveel invloed op de maatregelen die ons worden opgelegd, maar wél op hoe we daarmee omgaan. Samen met psycholoog Saskia geven we je een aantal tips en tricks en leren we je skills om je sociale isolement goed door te komen. “Isolemanagement helpt je om deze vervelende situatie naar je hand te zetten. When life gives you lemons, make lemonade.” Dat is waar isolemanagement over gaat: de kunst om je leven zo in te richten dat je het niet als isolement ervaart en er misschien zelfs wel sterker uitkomt.

Waarom is isolemanagement zo belangrijk?
Vanuit de psychologische literatuur kan Saskia dat makkelijk verklaren: “Een van de menselijke basisbehoeftes is verbinding. We zijn volledig afhankelijk van anderen.”Als dat wegvalt, is dat best even schrikken. “Je kunt er letterlijk ziek van worden. Het kan zelfs leiden tot hart- en vaatziekten.” 

De crisiscyclus
Volgens Saskia is het gelukkig niet de eerste keer dat ons brein een tikkie krijgt. “In ons leven maken we nogal wat vervelende dingen mee. Bijvoorbeeld een afwijzing op je droombaan of een geliefde die je verlaat.” In dit soort situaties gaan we vaak door vier fases heen: ontkenning, weerstand, realiteit en creativiteit. “Dat is ook nu tijdens de coronacrisis het geval. Het goede nieuws is dat als je zo’n crisis goed weet te managen je er sterker uit kan komen.”

Ontkenning
De eerste fase is ontkenning (denial). “Als je voor het eerst hoort over een virusuitbraak in China lijkt het een ver-van-je-bed-show. Je brein probeert het te ontkennen. In die fase hoorden we dan ook vaak opmerkingen als ‘het is maar een griepje’. Misschien heb je dat zelf ook wel gedacht. “Wat doe je als je denkt dat ze zelf niet worden getroffen? Dan ga je misschien gewoon nog naar het bos of het strand. Iets wat hier ook nog gebeurde.”

Weerstand
Na de ontkenning schieten veel mensen in ‘standje weerstand’. Ook dat kan Saskia goed uitleggen vanuit de literatuur. “Een tweede basisbehoefte is autonomie. We vinden het belangrijk dat we zelf keuzes kunnen maken.” Gevoelsmatig wordt die keuzevrijheid nu ingeperkt door de maatregelen. “Iemand anders bepaalt dat we niet meer uit eten mogen of naar een festival kunnen.” Daar willen je hersenen dan tegen in verzet komen. “Bijvoorbeeld door – niet verstandig – een lockdownfeestje te organiseren of toch te gaan bootcampen.”

Realiteit
Uiteindelijk dringt het besef tot je door: het is serieus. Dat betekent echt een tijdje niet meer naar de kroeg, niet naar festivals en niet naar het strand. “Die realiteit kan je best verdrietig maken. Je lijf wil dan nog wel eens terug in de weestrand schieten, maar het is heel belangrijk om dit verdriet ook te ervaren. Het is een soort opruimactie. Hierdoor maak je plaats voor nieuwe dingen.”

Creativiteit
Als er dan plek is gemaakt voor die nieuwe dingen, komen we in de creativiteitsfase aan. De leukste fase volgens Saskia. “We gaan op zoek naar oplossingen. Dat zie je nu overal gebeuren. We ontdekken spelletjesavonden op de Houseparty-app, horecaondernemers gaan thuisbezorgen en al die andere te gekke initiatieven die oppoppen om elkaar te helpen én er toch iets van te maken.”

Korte versus lange termijn
Dat brengt ons weer terug bij isolemanagement. “Als we worden geconfronteerd met een nare situatie gaan, én moeten, we op zoek naar oplossingen.” Dat is nu ook tijdens de coronacrisis het geval. “Door kleine aanpassingen kan je je leven nu leuker maken. Door na te denken over wat we belangrijk in het leven vinden, kan je ervoor zorgen dat je ‘sterker’ uit de quarantaine komt. Dan weet je echt lemonade te maken van de lemons die je nu krijgt voorgeschoteld.”

Dat betekent ook de regie pakken en stilstaan bij bepaalde zaken. Welke personen zijn belangrijk voor jou? Hoe zorg je dat je daar nu en straks mee in contact blijft? Heb je nog dromen op het gebied van werk? Wat is er nog meer belangrijk in je leven? Daar duiken we de komende weken dieper op in.

Saskia Geraerts is psycholoog en onder andere de huispsycholoog bij DeWildeindeMiddag.
Volg onze kanalen om de komende tijd meer tips te ontvangen om je thuisisolement goed door te komen.


Op de website van Anderzorg maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Ga je akkoord? Dan geef je Anderzorg toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wil je dit liever niet? Dan kan je via de link “instellingen aanpassen” je voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vind je in onze cookiepolicy.