Beter slapen

Wat wil je lezen?

15 september 2021
Anderzorg

Word je ook zo moe van slechte nachtrust? Slecht slapen kan veel oorzaken hebben, maar we geven je graag een aantal tips die in ieder geval bij kunnen dragen aan een betere nachtrust.

Nachtmodus: niets meer dan een mooie droom[1]?

Telefoons met nachtmodus. Leuk bedacht, maar de werking is minimaal. Het idee achter de nachtmodus is dat je telefoon het blauwe licht dat het normaal geeft, elimineert. Dat aspect helpt het melatonine-remmend waardoor je minder snel in slaap valt misschien wel, maar feit is dat je hersenen volop geprikkeld worden door de continue stroom van informatie. Probeer je telefoon twee uur voor je gaat slapen niet meer te checken.


Een slaapritueel werkt niet alleen bij kinderen [2]

Wie denkt dat een slaapritueel alleen bij kinderen werkt, heeft het mis. Laat je lichaam en hersenen wennen aan een slaapritueel zodat ze automatisch weten dat het tijd is om naar bed te gaan. Dat ritueel kan van alles zijn: van een avondwandelingetje tot een kopje thee. Net wat jij fijn vindt.


Vaste prik [3]

Je biologische klok is de beste klok die er bestaat. Alleen wordt-ie nogal eens verzet door onze drukke levens. Probeer in de drukte van dag in ieder geval de rust in de nacht te vinden. Dat begint met een ritme. Ga zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed en er zoveel mogelijk op dezelfde tijd uit. Ook als je het een keer laat hebt gemaakt. Zo help je je biologische klok een handje. En mocht het nodig zijn, doe dan een powernap van 20 minuten om jezelf te superchargen!


Adem in, adem uit [4]

Sowieso een goede algemene tip, natuurlijk. Maar je concentreren op je ademhaling kan helpen in slaap te vallen. Wil je dit nóg effectiever doen? Ga op je zij liggen en sluit je rechterneusgat af met je wijsvinger, adem langzaam in door het linker neusgat, houd de adem vast en adem weer uit door het rechterneusgat. Wissel dan van neusgat en herhaal dit minstens 9 keer. Slaap je al?


Bedtime Stories [5]

Mocht het nou allemaal niet helpen, hebben we een reeks rustgevende luisterverhalen voor het slapengaan. Die verhalen zijn tot stand gekomen in samenwerking met de Lebowski Talent Pool. Zeker de moeite waard, ook als je geen moeite hebt met in slaap vallen.

 

Bronnen:

1. https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/artikel-zin-of-onzin-de-nachtmodus-van-je-smartphone

2. https://www.anderzorg.nl/prikbord/blogs/tips-voor-een-goede-nachtrust

3. https://www.etz.nl/ETZWebsite/files/6b/6bcf6f46-6ebd-4b9f-b389-4796ce9a4dd8.pdf

4. https://www.anderzorg.nl/prikbord/blogs/val-als-een-blok-in-slaap-met-deze-slaaptrucs

5. https://www.anderzorg.nl/bedtimestories


Op de website van Anderzorg maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Ga je akkoord? Dan geef je Anderzorg toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wil je dit liever niet? Dan kan je via de link “instellingen aanpassen” je voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vind je in onze cookiepolicy.