10 tips voor budget-proof boodschappen

23 maart 2017
Arnold Nieman

Soms zit je even krap bij kas, maar daar moet je maag niet onder lijden. Daarom zetten we 10 tips voor je op een rij om met een laag budget toch je keukenkastjes goed gevuld te houden.

 

1. Maak een boodschappenlijstje (en houd je er aan!)

Niks is zo fijn als goed voorbereid op pad gaan. Wanneer je dus besluit boodschappen te gaan doen, neem dan van te voren even een moment om op te schrijven wát en hoeveel je nodig hebt. Bedenk van te voren naar welke winkel (of winkels) je gaat en visualiseer je looproute(s). Maak je boodschappenlijstje aan de hand van deze route(s), zodat je niet helemaal achter in de winkel erachter komt dat je weer helemaal terug naar het begin moet voor één citroentje.

2. Blijf in het seizoen!

Kies voor seizoensgroente- en fruit van eigen bodem, omdat dit goedkoper is én ook milieuvriendelijker. Zo kun je in de Nederlandse wintermaanden weer wat meer verse pompoen, pastinaak en boerenkool eten, omdat deze geteeld worden op de akkers. En verse blauwe bessen eten in de winter? Liever niet! Ze zijn veel duurder dan wanneer je ze in de zomer koopt. Ook maak je door te kiezen voor seizoen producten een bewustere keuze. De milieubelasting die het kost om groente en fruit in de winkel te krijgen, kan namelijk gedurende het jaar enorm variëren. De Groente- en Fruitkalender van Milieu Centraal kan je hierbij helpen (1). 

3. Kies voor vers of diepvries
Wanneer je in het seizoen blijft, kun je het best voor verse- of diepvriesgroente kiezen. Als je voor vers kiest, neem dan hele producten, die je vervolgens zelf nog schilt en snijdt. Voorgesneden groente- en fruit zijn vaak duurder én verliezen door de voorbewerking sneller hun voedingswaarde. Zorg ervoor dat je alleen verse producten koopt als je ook daadwerkelijk weet dat je het gaat gebruiken. Zo voorkom je voedselverspilling! Diepvriesproducten, zoals spinazie, zijn ook heel handig en goedkoop. Ze behouden een groot deel van hun voedingswaarde, omdat deze producten meteen na de oogst worden geblancheerd en ingevroren. Door het kort koken van de groente gaat echter wel wat vitamine C verloren. Deze vitamine kan namelijk slecht tegen koken. Maar, wist je dat het vitamine C gehalte ook terugloopt zodra de groente wordt geplukt of geoogst? Zeker als de groente al een paar dagen bij de groenteboer ligt en je het vervolgens thuis ook nog een paar dagen bewaart, voordat je het gaat gebruiken (2). Maar, geen zorgen. Nederlanders krijgen over het algemeen voldoende vitamine C binnen (2,3)!

4. Plan je week

Maak een weekplanning, zodat je weet of je boodschappen gaat doen voor de hele week of voor een paar dagen. Wat ga je de komende dagen allemaal eten? Dus wat heb je daar voor nodig? Zo hoef je niet elke dag compleet iets anders te eten, maar kun je ook gebruik maken van dezelfde ingrediënten. Let ook op aanbiedingen. Is je favoriete product in de aanbieding? Koop er dan wat meer van. Zorg er wel voor dat je dit meeneemt in je planning, zodat je niet onnodig (verse) producten verspilt.

5. Eet wat minder vlees en vaker peulvruchten
Naast dat vlees een grote milieubelasting heeft, kun je ook nog flink besparen met het verminderen van je vleesinname. Peulvruchten, zoals bonen, kikkererwten en linzen, zijn een voedzaam en goedkoop alternatief. Je kunt ze zelf wellen en koken (dit kost wel wat meer tijd) of kant- en klaar in blik of pot kopen. Ook kun je tofu of tempeh proberen. Deze producten zijn gemaakt van soja, een zeer goed alternatief voor vlees. Wat dacht je dus van een Meatless Monday?

6. Ga gevoed op pad
Wanneer je hongerig op pad gaat, kun je sneller voor extraatjes kiezen in de vorm van snoep of koek. Waarschijnlijk niet de bedoeling als je budget boodschappen doet! Ga dus goed gevoed op pad, zodat je alleen het nodige koopt wat op je boodschappenlijstje staat vermeld.

7. Wees creatief!
Denk je dat je als je budget boodschappen doet alleen maar suffe maaltijden aan het eten bent? Budget boodschappen doen hoeft namelijk helemaal niet saai te zijn. Doe recept inspiratie op door middel van internet (zoals Instagram of Pinterest) of blader door grootmoeders’ kookboeken. Heb je bijvoorbeeld die verse muntblaadjes gekocht voor een heerlijk nieuw recept? Gebruik dan de overige blaadjes in je thee, of maak er ijsblokjes van. Handig voor in de zomer!

8. Houd van kliekjes
Iets te veel gekookt? Gooi het vooral niet weg. Houd van je kliekjes! Je kunt je kliekjes de dag erna eten, bijvoorbeeld tijdens de lunch. Voeg er nog wat verse groente aan toe en smullen maar. Vind je het lastig om twee dagen achter elkaar hetzelfde te eten? Dan kun je natuurlijk ook je kliekjes invriezen voor later!

9. Ken je budget
Budget boodschappen doen is alleen effectief als je ook daadwerkelijk je budget kent. Hoeveel euro wil of kun je per week besteden aan boodschappen? Bepaal van te voren je budget en neem dit bedrag mee. Stel prioriteiten: welke producten heb je écht nodig deze week?

10. Maak prijsvergelijkingen
Soms scheelt het écht heel veel als je verse groente- en fruit bij winkel A haalt en juist de blikken en potten bij winkel B. Dit kun je natuurlijk alleen maar weten als je ook bij verschillende winkels bent geweest. Maak dus prijsvergelijkingen, door je bonnetjes te bewaren en deze in bijvoorbeeld Excel te zetten. Zo kun je nog net iets meer besparen op je boodschappen.
En verder… als je aan het eind van de dag naar de markt gaat, kun je vaak mooie aanbiedingen scoren. Ook kun je eenmalig investeren in bewaardoosjes en (diepvries)bakjes, zodat je je producten goed kunt bewaren.

Bronnen:

  1. Milieu Centraal, geraadpleegd op 6-2-2017 via https://groentefruit.milieucentraal.nl/media/1001/gfk.pdf
  2. Martijn Katan, geraadpleegd op 6-2-2017 via http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/298-diepvriesgroente.html#_edn1
  3. De Gezondheidsraad, geraadpleegd op 14-2-2017 via https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/200906r.pdf

 

Zie ook:

Er is nog geen reactie geplaatst

Reageer zelf op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen

(Zal niet worden getoond)
Captcha

I'm a Foodie

Onze 20 diëtisten en voedingswetenschappers bloggen over gezonde voeding. Onafhankelijke kennis door echte professionals uit het vak. Kijk; da's duidelijk!
I am a Foodie
ir. Marijke Berkenpas  Diëtist, voedingswetenschapper  - Founder I'm a Foodie

Wat wil je lezen?

Op de website van Anderzorg worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om je relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Ga je akkoord? Dan geef je Anderzorg toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Je kan desgewenst je voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vind je in onze cookiepolicy.