Thee (en waarom het gezond is)

13 april 2017
Arnold Nieman

Thee is niet alleen een lekkere en caloriearme drank maar staat sinds 2015 ook nog eens expliciet genoemd in de Richtlijnen Goede voeding van de Gezondheidsraad. Door in ieder geval 3 kopjes groene of zwarte thee per dag te drinken kun jij je gezondheid bevorderen. De vraag is natuurlijk hoe dan?

 

Mythe: thee werkt vochtafdrijvend

Voldoende vocht is belangrijk. Als je uitdroogt functioneert je lichaam minder efficiënt en kun je minder effectief afvalstoffen afvoeren. Toch is dit niet de reden dat thee in de Richtlijnen Goede Voeding staat. Er zijn namelijk meer manieren om voldoende vocht binnen te krijgen: water, thee, koffie… Noem maar op. Groene thee heeft wel eens het labeltje gehad dat het juist vocht afdrijvend zou werken, maar daar is geen enkel concreet wetenschappelijk bewijs voor. Het advies om thee te drinken heeft niets te maken met vochtinname of een vocht afdrijvend effect.

Waarheid: thee vermindert risico op hart- en vaataandoeningen

Thee drinken wordt sterk in verband gebracht met een verlaagd risico op hart- en vaataandoeningen zoals een hoge bloeddruk, hoog cholesterol en beroerte. De verantwoordelijke stoffen hiervoor zijn waarschijnlijk de polyfenolen. Dit is een overkoepelende term voor stoffen die niet onder bijvoorbeeld vitamines en mineralen vallen maar wel een gezondheidsbevorderend effect kunnen hebben. Polyfenolen hebben onder meer ontstekingsremmende eigenschappen en kunnen functioneren als antioxidant. Oftewel, ze kunnen schadelijke stoffen die de hele dag door in het lichaam ontstaan als gevolg van blootstelling aan luchtvervuiling, ongezonde voeding en sporten neutraliseren. Superbelangrijke stofjes dus. En thee kan deze leveren.

Mythe: thee voorkomt kanker
Polyfenolen worden regelmatig in verband gebracht met een verlaagd risico op kanker. Vooralsnog is er onvoldoende bewijs dat de polyfenolen in thee dit effect kunnen bewerkstelligen. Een wondermiddel is thee wat dit betreft dus beslist niet.

Waarheid: thee verlaagt risico op diabetes type 2

Door meerdere keren per dag een kopje groene of zwarte thee te drinken zou je het risico op suikerziekte (diabetes type 2) kunnen verlagen. Maar voor dit een remedie wordt voor iedereen: het ontstaan van diabetes type 2 kent natuurlijk meerdere factoren zoals overgewicht, ongezonde voeding en onvoldoende beweging. Een kopje thee drinken heft dit zeker niet op. Gezonde voeding, voldoende beweging en een gezond gewicht handhaven blijven de belangrijkste aspecten. Het drinken van thee zou ondersteuning kunnen bieden in de preventie van diabetes.

Conclusie
Het dagelijks drinken van enkele kopjes groene of zwarte thee is effectief om het risico op het ontwikkelen van welvaartsziekten zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten te doen verminderen, al zijn het echt geen wondermiddelen. Aandacht voor gezonde voeding en leefstijl is hier niet los van te zien. Overigens, dit geldt alleen voor groene en zwarte thee gemaakt van de theeplant Camellia sinensis. Rooibosthee en kruidentheeën zoals sterrenmunt en kamillethee zijn gemaakt van andere planten en bevatten niet de polyfenolen zoals die in groene en zwarte thee te vinden zijn en hebben dus niet hetzelfde gezondheidseffect. Overigens is het natuurlijk geen probleem om andere theesoorten te drinken naast groene en zwart thee om je vochtinname op peil te houden.

Bronnen:

  1. Gezondheidsraad (2015). Richtlijnen Goede Voeding. Geraadpleegd op 24-03-2017 van https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/201524_richtlijnen_goede_voeding_2015.pdf  
  2. Di Lorenzo, A et al. Effects of tea and coffee consumption on cardiovascular diseases and relative risk factors: an update. Curr Pharm Des. 2017 Feb 15.
  3. Huxely, R. et al. Coffee, decaffeinated coffee, and tea consumption in relation to incident type 2 diabetes mellitus: a systematic review with meta-analysis. Arch intern med. 2009 Dec 14;169(22):2053-63
  4. Zhao, L.G. et al. Green tea consumption and cause-specific mortality: Results from two prospective cohort studies in China. J Epidemiol. 2017 Jan;27(1):36-41
  5. Kuriyama, S. et al. Green tea consumption and mortality due to cardiovascular disease, cancer, and all causes in Japan: the Ohsaki study. JAMA. 2006 Sep 13;296(10):1255-65.


 

Zie ook:

Er is nog geen reactie geplaatst

Reageer zelf op dit artikel

Velden met een * zijn verplicht in te vullen

(Zal niet worden getoond)
Captcha

I'm a Foodie

Onze 20 diëtisten en voedingswetenschappers bloggen over gezonde voeding. Onafhankelijke kennis door echte professionals uit het vak. Kijk; da's duidelijk!
I am a Foodie
ir. Marijke Berkenpas  Diëtist, voedingswetenschapper  - Founder I'm a Foodie

Wat wil je lezen?

Op de website van Anderzorg worden cookies gebruikt. Dit doen we om het gebruik van de website te vergemakkelijken en om onze website te verbeteren op basis van analyses. We gebruiken ook cookies om je relevante persoonsgerichte inhoud te kunnen laten zien en voor social media toepassingen. Ga je akkoord? Dan geef je Anderzorg toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Je kan desgewenst je voorkeur aanpassen via de link "instellingen". Meer informatie vind je in onze cookiepolicy.