Veelgestelde vragen over het coronavirus

Het coronavirus in Nederland heeft grote gevolgen voor iedereen. Elke dag is er nieuws over het virus en over de maatregelen om het virus te bestrijden.
Heb je vragen over je zorgverzekering en het coronavirus? We hebben de meest gestelde vragen voor je verzameld. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Actuele informatie en antwoorden op de meeste vragen over het coronavirus (COVID-19) staan op de website van de Rijksoverheid en het RIVM

Veelgestelde vragen

Biedt mijn zorgverzekering dekking tegen het coronavirus?

Ga je naar de huisarts? Dan wordt de zorg vergoed vanuit de Basisverzekering. Voor een huisartsenconsult betaal je geen eigen risico. Maar zodra de huisarts zorg aanvraagt en uitbesteedt, wordt hiervoor wel het eigen risico aangesproken. Laboratoriumtests die de huisarts aanvraagt en die uitsluitsel moeten geven over een eventuele coronabesmetting, vallen dus wel onder het eigen risico.  Let op: heb je klachten die mogelijk duiden op het coronavirus? Neem dan telefonisch contact op met de huisarts en ga niet zomaar langs.

Ga je naar het ziekenhuis voor behandeling van een coronabesmetting? Ook deze zorg wordt vergoed vanuit de Basisverzekering. Jouw zorgverzekering dekt daarom de kosten, wel wordt het eigen risico hierbij aangesproken. 

Ik vermoed dat ik besmet ben met het coronavirus. Kan ik me uit voorzorg laten checken?

Heb je neusverkoudheid, keelpijn of koorts of moet je hoesten? Blijf dan thuis en ziek uit. Hou afstand van andere mensen en zorg dat je anderen niet besmet. Je hoeft de huisarts niet te bellen. Heb je erge klachten, zoals koorts (meer dan 38 graden Celsius), hoesten of moeilijk ademen? Bel dan je huisarts. Hou er rekening mee dat je niet meer standaard wordt getest op het coronavirus door de huisarts.

 

Ik ben in het buitenland en ik moet behandeld worden tegen het coronavirus. Ben ik daar voor verzekerd?

Bij een noodzakelijke medische behandeling in het buitenland biedt de zorgverzekering ook dekking. De Basisverzekering vergoedt maximaal de kosten die in Nederland normaal zijn. Als een behandeling in Nederland €1.500 kost, krijg je voor ongeveer dezelfde behandeling in het buitenland ook maximaal €1.500 vergoed. Uit je aanvullende zorgverzekering of je reisverzekering krijg je soms aanvullende medische kosten vergoed. Kijk hier goed naar voordat je op reis gaat.

Ik ben in het buitenland en ben besmet. Ik wil terug naar Nederland. Ben ik daarvoor verzekerd?

Bij repatriëring naar Nederland worden de vervoerskosten niet vergoed vanuit je ziektekostenverzekering. Deze kosten kun je declareren via je reisverzekering.  

 
Ik ben in het buitenland en moet in quarantaine. Ik moet langer op mijn vakantieadres verblijven. Ben ik daarvoor verzekerd? 

Moet je vanwege maatregelen i.v.m. het coronavirus langer op je vakantieadres verblijven? De extra verblijfkosten kun je declareren via je reisverzekering. 

 
Ik ben in het buitenland met milde klachten en wil daarom eerder naar huis. Ben ik daarvoor verzekerd? 

Bij milde klachten kun je voor een aanpassing in je reisschema een beroep doen op je reisverzekering.

Vergoedt Menzis een coronabehandeling in Duitsland?

Sinds kort worden er patiënten voor de behandeling van COVID-19 overgeplaatst naar Duitsland. Normaal geldt er vanuit de basisverzekering een vergoeding tot het Nederlandse tarief. Eventuele meerkosten zijn dan voor rekening van de verzekerde of komen ten laste van de reisverzekering. Voor een behandeling van COVID-19 in Duitsland geldt deze bepaling niet. Patiënten die voor hun behandeling voor COVID-19 naar Duitsland moeten uitwijken krijgen naast de behandeling ook de kosten van het vervoer vergoed. Anderzorg en de andere zorgverzekeraars onderhouden hierover contact met het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding. Dit centrum coördineert de overplaatsing van patiënten naar Duitsland.  

 

Ik heb een afspraak bij een zorgverlener. Gaan deze afspraken nog door?

Je afspraak gaat gewoon door. En anders laat je zorgverlener je weten dat dat niet zo is.

Mijn afspraak bij het ziekenhuis gaat niet door, wat nu?

Vanwege het coronavirus kunnen niet alle afspraken in ziekenhuizen doorgaan. Het ziekenhuis neemt contact met je op om een nieuwe afspraak te maken. Wil je zelf je afspraak uitstellen? Laat dat dan op tijd aan het ziekenhuis weten.

Hoe zit het met mijn afspraak bij de tandarts, mondhygiënist of orthodontist?

De beroepsvereniging van tandartsen, kaakchirurgen en orthodontisten heeft mondzorgverleners (tandartsen, mondhygiënisten en orthodontisten) het advies gegeven om in elk geval tot 6 april alleen nog spoedeisende klachten te behandelen. Dit is om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te remmen. Een afspraak voor bijvoorbeeld controle, tandsteen verwijderen of het vullen van een gaatje wordt daarom uitgesteld.

Iets is een spoedgeval is als je opeens last krijgt van pijn, een ontsteking of zwelling in je mond. Of als je door een ongeluk een tand breekt of verliest, of veel last hebt van je beugel. Bel altijd eerst je tandarts of orthodontist om uw situatie te overleggen.

De beroepsvereniging (KNMT) heeft alleen een advies gegeven aan mondzorgverleners. Als je behandelaar genoeg beschermingsmiddelen heeft, kan je behandelaar er zelf kiezen om door te werken.

Kijk voor de meest actuele informatie op Alles over het gebit.

Zijn er afspraken over het vervoeren van patiënten met (mogelijk) coronavirus met een taxi?

Er zijn extra maatregelen afgesproken bij het vervoeren van patiënten met een taxi. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die voor nierdialyse en oncologische behandelingen naar het ziekenhuis gaan en gebruik maken van zittend ziekenvervoer. Deze maatregelen zijn nodig voor de gezondheid en veiligheid van zowel kwetsbare patiënten als de mensen die hen vervoeren. Afgesproken is onder andere dat vanwege de coronacrisis patiënten altijd alleen vervoerd worden. Vervoer van patiënten gebeurt bij voorkeur in een bus, zodat de regel voor het houden van anderhalve meter afstand zo veel mogelijk gevolgd kan worden.

Op verzoek van patiëntenorganisaties, zorgaanbieders, vervoerders en zorgverzekeraars zijn hiervoor twee protocollen door de overheid opgesteld:

Afspraken en richtlijnen voor het reguliere taxi- en zorgvervoer 

Afspraken en richtlijnen voor het vervoer van personen met klachten die passen bij COVID-19, zoals verkoudheid, hoesten, niezen of koorts

Ik volg een Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI: Beweegkuur, CooL of SLIMMER) of kom daarvoor in aanmerking. Maar dat is normaal gesproken face-to-face zorg. Wat nu?

Zorgverzekeraars hebben gezamenlijk afspraken gemaakt dat de GLI, zolang de maatregelen tegen het coronavirus van toepassing zijn, op afstand kan worden gegeven. Zodoende kun je toch gebruik maken van deze programma’s zonder dat je aan besmettingsrisico’s wordt blootgesteld. Neem contact op met je huisarts. Ben je al betrokken bij een GLI? Neem dan contact op met je behandelaar/leefstijlcoach.

De_gecombineerde_leefstijlinterventie_tijdens_de_coronacrisis

 

Ik heb een reis- en annuleringsverzekering via Anderzorg. Kan ik mijn reis annuleren vanwege het coronavirus? 

De meeste reis- en annuleringsverzekeringen geven geen dekking voor annulering door het coronavirus. Zelfs niet als het ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies heeft afgegeven. 

Heb je de dekking ‘Extra Annuleringsredenen’ afgesloten bij je doorlopende annuleringsverzekering? Dan is het coronavirus alleen een geldige reden als je deze extra dekking vóór 30 januari 2020 hebt afgesloten. Op de website van Unigarant vindt lees je meer over de reis- en annuleringsverzekering.

 

Moet ik nu langer wachten op de betaling van mijn declaratie? 

Je kunt zelf gemakkelijk online declareren via de Anderzorg app op je mobiele telefoon of via Mijn Anderzorg. Dit gaat het snelst. Onze medewerkers werken volgens de richtlijnen van het RIVM zoveel mogelijk vanuit huis. Hierdoor blijft post langer liggen. Als je een declaratie per post indient, dan kan het zijn dat je langer moet wachten op de betaling van je declaratie. Onze excuses hiervoor. We doen ons best om je declaraties zo snel mogelijk te verwerken. 

Voor het inloggen in de Anderzorg app heb je DigiD nodig

Je hebt de DigiD app of DigiD met sms-controle nodig om de Anderzorg app te openen. Zo beschermen we je gegevens nog beter. Gebruik je de app of sms-code van DigiD nog niet? Vraag deze aan op de website van DigiD. Lees meer over het inloggen met DigiD bij Anderzorg

Ik ben bang dat ik (straks) mijn premie niet meer kan betalen, wat kan ik doen?

Het zijn onzekere tijden. Lukt het je nu niet om je zorgpremie, eigen risico of eigen bijdrage op tijd te betalen? We helpen je graag. Je kunt bij ons zelf via Mijn Anderzorg een betalingsregeling aanvragen. Lees meer over de voorwaarden en informatie over de betalingsregeling

Ik ben zwanger en ik maak me zorgen over het coronavirus. Waar kan ik meer informatie vinden? 

Als je zwanger bent maak je je misschien extra zorgen over het coronavirus. Op deze website over geboortezorg, onder andere opgericht door Zorgverzekeraars Nederland, vind je antwoorden op veelgestelde vragen over zwangerschap en het coronavirus.


Op de website van Anderzorg maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Ga je akkoord? Dan geef je Anderzorg toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wil je dit liever niet? Dan kan je via de link “instellingen aanpassen” je voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vind je in onze cookiepolicy.