Veelgestelde vragen over het coronavirus

Het coronavirus in Nederland heeft grote gevolgen voor iedereen. Elke dag is er nieuws over het virus en over de maatregelen om het virus te bestrijden.
Heb je vragen over je zorgverzekering en het coronavirus? We hebben de meest gestelde vragen voor je verzameld. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Actuele informatie en antwoorden op de meeste vragen over het coronavirus (COVID-19) staan op de website van de Rijksoverheid en het RIVM

Het is een lastige en stressvolle tijd. SamenGezond heeft tips en adviezen, voor een steuntje in de rug. Heb je psychische klachten of andere problemen? In het overzicht van hulplijnen zie je waar je terechtkunt voor hulp.

Veelgestelde vragen

Worden de kosten van een test en/of behandeling voor het coronavirus vergoed?

Iedereen met milde klachten die mogelijk duiden op het coronavirus, kan zich vanaf 1 juni 2020 laten testen bij de GGD. U betaalt voor deze test bij de GGD niets. Ook geen eigen risico.

Preventieve coronatest voor vakantie en geen klachten
Ga je op vakantie naar het buitenland en moet je met een recente coronatest aantonen dat je geen corona hebt? En heb je geen klachten? Dan vergoeden we dit niet. Preventieve coronatesten voor een vakantie of buitenlandse reis worden niet vergoed. Dat doen we bijvoorbeeld ook niet voor medische verklaringen. Deze test betaal je zelf.

Zorgmedewerkers: coronatest in opdracht van mijn werkgever
Wordt u getest op een coronabesmetting in opdracht van uw werkgever in de zorg? Dan wordt de test aangevraagd door de Arbo-arts of de GGD-arts. U betaalt voor deze test niets. Ook geen eigen risico. Dit geldt voor zowel medewerkers als ZZP’ers in de zorg.   
 
Coronatest via de huisarts

Gaat u naar de huisarts? Dan wordt de zorg vergoed vanuit de Basisverzekering. Voor een bezoek aan de huisarts betaalt u geen eigen risico. Ook wanneer de huisarts een coronatest bij u afneemt en laat analyseren door een erkend laboratorium, betaalt u niets voor de test. Ook geen eigen risico. Het laboratorium declareert de kosten zelf bij de GGD. 
Coronatest bij verblijf in het ziekenhuis of voorafgaand aan opname
Verblijft u in het ziekenhuis of (GGZ) instelling en moet u worden getest? Dan vraagt het ziekenhuis deze test aan en wordt deze zorg vergoed vanuit de Basisverzekering. Uw zorgverzekering dekt daarom de kosten. U betaalt voor ziekenhuiszorg wel eigen risico. De coronatest in het ziekenhuis maakt hier onderdeel van uit.
 
Moet u voorafgaand aan opname in het ziekenhuis worden getest? Dan vraagt het ziekenhuis deze test aan en wordt deze zorg vergoed vanuit de Basisverzekering. Uw zorgverzekering dekt daarom de kosten. U betaalt voor ziekenhuiszorg wel eigen risico. De coronatest in het ziekenhuis maakt hier onderdeel van uit.
 
Behandeling van een coronabesmetting in het ziekenhuis
Gaat u naar het ziekenhuis voor de behandeling van een coronabesmetting? Ook deze zorg wordt vergoed vanuit de Basisverzekering. Uw zorgverzekering dekt daarom de kosten. U betaalt voor ziekenhuiszorg wel eigen risico. De test in het ziekenhuis maakt hier onderdeel van uit.

 

Worden mondkapjes vergoed?
Nee, wij vergoeden geen mondkapjes. Deze kosten vallen niet onder de basisverzekering of aanvullende verzekering.

Ik kan geen of minder zorg krijgen door het coronavirus. Wordt mijn premie aangepast?
Veel zorgverleners stellen afspraken uit of kunnen niet of minder werken door de maatregelen. Ze behandelen alleen spoedgevallen of werken online. Daarom kan je minder snel of op een andere manier zorg krijgen. Dit is vervelend, zowel voor jou als voor de behandelaar.

In ons zorgstelsel zorgen we met elkaar, voor elkaar. Met jouw premie draag je bij aan de zorg voor anderen, en anderen aan de zorg voor jou. Dat geldt ook voor de zorg voor mensen met het coronavirus: doordat iedereen in Nederland premie betaalt, kan onder andere de zorg voor coronapatiënten betaald worden. De premie die je nu betaalt, is ook bedoeld om andere zorg te betalen, zoals (spoed)zorg nu en in de toekomst. En om zorgverleners te ondersteunen die nu geen of minder zorg kunnen geven. Zo zorgen we ervoor dat zorgverleners niet failliet gaan en de zorg beschikbaar blijft als de maatregelen voorbij zijn.

Daarom wordt jouw premie niet aangepast. Ook niet als je nu tijdelijk geen zorg kan krijgen of geen zorg nodig hebt.

Wordt fysiotherapie voor Covid-19-patiënten vergoed?
Minister Van Ark voor Medische Zorg heeft op advies van Zorginstituut Nederland besloten om tijdelijk de herstelzorg aan ernstig zieke corona-patiënten ruimer te vergoeden vanuit de Basisverzekering. De verruimde vergoeding geldt voor zowel patiënten die op de IC hebben gelegen als patiënten die op verpleegafdelingen zijn behandeld of die thuis ernstig ziek zijn geweest.

Deze regeling geldt van 18 juli 2020 tot 1 augustus 2021 en geeft patiënten recht op de volgende zorg:
Maximaal 50 behandelingen oefen- of fysiotherapie
Maximaal 8 uur ergotherapie
Maximaal 7 uur diëtetiek

Voorwaarden:
Om voor deze zorg in aanmerking te komen is een verwijzing door een huisarts of medisch specialist nodig.
De eerste behandeling moet binnen 1 maand na verwijzing plaatsvinden.
Ook is het meewerken aan een landelijk corona-onderzoek door zowel de zorgverlener als de patiënt nodig.
De aanspraak geldt voor 6 maanden.

Een verlenging van deze periode met 6 maanden is mogelijk, wanneer een medisch specialist oordeelt dat dit noodzakelijk is. De patiënt heeft dan nogmaals recht op dezelfde hoeveelheid zorg.

Gaat de teller voor het aantal vergoede behandelingen van bijvoorbeeld fysiotherapie na de coronacrisis weer terug naar nul?
Veel zorgverleners stellen afspraken uit of kunnen niet of minder werken door de maatregelen. Vervelend, zowel voor  jou als voor de behandelaar. Het doel blijft om zoveel mogelijk zorg wél te verlenen, op een veilige manier. Daarbij kijkt een behandelaar hoe dringend de zorg is. En of de zorg op een andere manier mogelijk is, zoals via de telefoon of een online behandeling.

Wij kunnen de teller van het aantal behandelingen dat we vergoeden niet terugdraaien. De behandelingen die je hebt gehad, zijn namelijk gewoon vergoed. We weten nog niet hoe lang de coronamaatregelen gaan duren en wat de gevolgen zijn voor de zorg, zoals fysiotherapie. Houd onze website in de gaten. Als er nieuws is, dan laten we dit daar weten.

Ik ben in het buitenland en ik moet behandeld worden tegen het coronavirus. Ben ik daar voor verzekerd?
Bij een noodzakelijke medische behandeling in het buitenland biedt de zorgverzekering ook dekking. De Basisverzekering vergoedt maximaal de kosten die in Nederland normaal zijn. Als een behandeling in Nederland €1.500 kost, krijg je voor ongeveer dezelfde behandeling in het buitenland ook maximaal €1.500 vergoed. Uit je aanvullende zorgverzekering of je reisverzekering krijg je soms aanvullende medische kosten vergoed. Kijk hier goed naar voordat je op reis gaat.

Ik ben in het buitenland en ben besmet. Ik wil terug naar Nederland. Ben ik daarvoor verzekerd?
Bij repatriëring naar Nederland worden de vervoerskosten niet vergoed vanuit je ziektekostenverzekering. Deze kosten kun je declareren via je reisverzekering.  

 
Ik ben in het buitenland en moet in quarantaine. Ik moet langer op mijn vakantieadres verblijven. Ben ik daarvoor verzekerd? 
Moet je vanwege maatregelen in verband met het coronavirus langer op je vakantieadres blijven? De extra verblijfkosten kun je declareren via je reisverzekering. 

 
Ik ben in het buitenland met milde klachten en wil daarom eerder naar huis. Ben ik daarvoor verzekerd? 
Bij milde klachten kun je voor een aanpassing in je reisschema een beroep doen op je reisverzekering.

Vergoedt Anderzorg een coronabehandeling in Duitsland?
Sinds kort worden er patiënten voor de behandeling van COVID-19 overgeplaatst naar Duitsland. Normaal geldt er vanuit de Basisverzekering een vergoeding tot het Nederlandse tarief. Eventuele meerkosten zijn dan voor rekening van de verzekerde of komen ten laste van de reisverzekering. Voor een behandeling van COVID-19 in Duitsland geldt deze bepaling niet. Patiënten die voor hun behandeling voor COVID-19 naar Duitsland moeten uitwijken krijgen naast de behandeling ook de kosten van het vervoer vergoed. Anderzorg en de andere zorgverzekeraars onderhouden hierover contact met het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding. Dit centrum coördineert de overplaatsing van patiënten naar Duitsland.  

Krijg ik een vergoeding voor spoedeisende zorg bij een negatief reisadvies?
Een negatief reisadvies heeft geen invloed op de vergoeding voor spoedeisende zorg in het buitenland.

Ik heb een afspraak bij een zorgverlener. Gaan deze afspraken nog door?
Je afspraak gaat gewoon door. En anders laat je zorgverlener je weten dat dat niet zo is.

Mijn afspraak bij het ziekenhuis gaat niet door, wat nu?
Vanwege het coronavirus kunnen niet alle afspraken in ziekenhuizen doorgaan. Het ziekenhuis neemt contact met je op om een nieuwe afspraak te maken. Wil je zelf je afspraak uitstellen? Laat dat dan op tijd aan het ziekenhuis weten.

Hoe zit het met mijn afspraak bij de tandarts, mondhygiënist of orthodontist?
De beroepsvereniging van tandartsen, kaakchirurgen en orthodontisten heeft mondzorgverleners (tandartsen, mondhygiënisten en orthodontisten) het advies gegeven om in elk geval tot 13 april alleen nog spoedeisende klachten te behandelen. Dit is om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te remmen. Een afspraak voor bijvoorbeeld controle, tandsteen verwijderen of het vullen van een gaatje wordt daarom uitgesteld.

Iets is een spoedgeval is als je opeens last krijgt van pijn, een ontsteking of zwelling in je mond. Of als je door een ongeluk een tand breekt of verliest, of veel last hebt van je beugel. Bel altijd eerst je tandarts of orthodontist om uw situatie te overleggen.

De beroepsvereniging (KNMT) heeft alleen een advies gegeven aan mondzorgverleners. Als je behandelaar genoeg beschermingsmiddelen heeft, kan je behandelaar er zelf kiezen om door te werken.

Kijk voor de meest actuele informatie op Alles over het gebit.

Ik heb dringend zorg nodig. Kan ik wel naar het ziekenhuis, de huisarts of huisartsenpost?
Ja, je kunt terecht bij de huisarts, huisartsenpost of de spoedeisende hulp van het ziekenhuis. Deze zorgverleners hebben niet alleen tijd voor de zorg voor coronapatiënten, maar ook voor andere patiënten die dringend hulp nodig hebben. Wacht dus zeker niet bij een spoedgeval. Ziekenhuizen, huisartsen en huisartsenposten zorgen er met allerlei maatregelen voor dat de kans dat je besmet raakt, klein is. Bel altijd wel eerst de huisarts of de huisartsenpost.

Zijn er afspraken over het vervoeren van patiënten met (mogelijk) coronavirus met een taxi?
Er zijn extra maatregelen afgesproken bij het vervoeren van patiënten met een taxi. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die voor nierdialyse en oncologische behandelingen naar het ziekenhuis gaan en gebruik maken van zittend ziekenvervoer. Deze maatregelen zijn nodig voor de gezondheid en veiligheid van zowel kwetsbare patiënten als de mensen die hen vervoeren. Afgesproken is onder andere dat vanwege de coronacrisis patiënten altijd alleen vervoerd worden. Vervoer van patiënten gebeurt bij voorkeur in een bus, zodat de regel voor het houden van anderhalve meter afstand zo veel mogelijk gevolgd kan worden. 

Op verzoek van patiëntenorganisaties, zorgaanbieders, vervoerders en zorgverzekeraars zijn hiervoor twee protocollen door de overheid opgesteld:

Ik volg een Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI: Beweegkuur, CooL of SLIMMER) of kom daarvoor in aanmerking. Maar dat is normaal gesproken face-to-face zorg. Wat nu?
Zorgverzekeraars hebben gezamenlijk afspraken gemaakt dat de GLI, zolang de maatregelen tegen het coronavirus van toepassing zijn, op afstand kan worden gegeven. Zodoende kun je toch gebruik maken van deze programma’s zonder dat je aan besmettingsrisico’s wordt blootgesteld. Neem contact op met je huisarts. Ben je al betrokken bij een GLI? Neem dan contact op met je behandelaar/leefstijlcoach.

De_gecombineerde_leefstijlinterventie_tijdens_de_coronacrisis

 

Ik heb een reis- en annuleringsverzekering via Anderzorg. Kan ik mijn reis annuleren vanwege het coronavirus? 
De meeste reis- en annuleringsverzekeringen geven geen dekking voor annulering door het coronavirus. Zelfs niet als het ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies heeft afgegeven. 

Heb je de dekking ‘Extra Annuleringsredenen’ afgesloten bij je doorlopende annuleringsverzekering? Dan is het coronavirus alleen een geldige reden als je deze extra dekking vóór 30 januari 2020 hebt afgesloten. Op de website van Unigarant vindt lees je meer over de reis- en annuleringsverzekering.

 

Moet ik nu langer wachten op de betaling van mijn declaratie? 
Je kunt zelf gemakkelijk online declareren via de Anderzorg app op je mobiele telefoon of via Mijn Anderzorg. Dit gaat het snelst. Onze medewerkers werken volgens de richtlijnen van het RIVM zoveel mogelijk vanuit huis. Hierdoor blijft post langer liggen. Als je een declaratie per post indient, dan kan het zijn dat je langer moet wachten op de betaling van je declaratie. Onze excuses hiervoor. We doen ons best om je declaraties zo snel mogelijk te verwerken. 

Voor het inloggen in de Anderzorg app heb je DigiD nodig. Je hebt de DigiD app of DigiD met sms-controle nodig om de Anderzorg app te openen. Zo beschermen we je gegevens nog beter. Gebruik je de app of sms-code van DigiD nog niet? Vraag deze aan op de website van DigiD. Lees meer over het inloggen met DigiD bij Anderzorg

Ik ben bang dat ik (straks) mijn premie niet meer kan betalen, wat kan ik doen?
Het zijn onzekere tijden. Lukt het je nu niet om je zorgpremie, eigen risico of eigen bijdrage op tijd te betalen? We helpen je graag. Je kunt bij ons zelf via Mijn Anderzorg een betalingsregeling aanvragen. Lees meer over de voorwaarden en informatie over de betalingsregeling

Ik ben zwanger en ik maak me zorgen over het coronavirus. Waar kan ik meer informatie vinden? 
Als je zwanger bent maak je je misschien extra zorgen over het coronavirus. Op deze website over geboortezorg, onder andere opgericht door Zorgverzekeraars Nederland, vind je antwoorden op veelgestelde vragen over zwangerschap en het coronavirus.


Op de website van Anderzorg maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Ga je akkoord? Dan geef je Anderzorg toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wil je dit liever niet? Dan kan je via de link “instellingen aanpassen” je voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vind je in onze cookiepolicy.